Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
2 winkels dicht in 2023: 'We hebben liever mooie flagshipstores'

Interview met CEO Henk Teunissen van Rivièra Maison: "Volgend jaar wordt beter dan 2022"

Rivièra Maison voelt zich trendsetter. "We zijn vaak voorloper", zegt eigenaar Henk Teunissen. In de nieuwe spring/summer2023-collectie, die op dit moment in de totaal vernieuwde showroom staat te pronken, staan veel lichtere kleuren centraal. Zwart lijkt lichtelijk uit. "Heeft ook te maken met de crisis waarin Europa verkeert", vertelt Henk. "Mensen halen in deze tijd geen 'somberheid' in huis." Het interieurmerk speelt daar slim op in. "De consument kiest nu meer voor naturel en natuurlijke kleuren, zeker in economisch mindere tijden. Op de komende vakbeurzen ga je dan ook veel meer lichte kleuren zien."


The Jagger Sofa, al jaren één van de bestsellers van Rivièra Maison, gecombineerd met de ronde Hollywood Hills coffee table set van 2 gemaakt van mangohout en ijzer en afgemaakt met het Cecil kleed.

"Rivièra Maison legt meer dan ooit de nadruk op de wholesale en de dealers terwijl onze eigen winkels steeds meer als showroom voor het merk dienen. Je vindt ons minder bij de grote winkelketens als een XXL Lutz of Segmuller in Duitsland, wij zijn succesvoller en komen meer tot ons recht bij familiebedrijven waarbij de eigenaar of familie nog de scepter zwaait. Ook bij een meubel- en slaapwinkel als Morres in Hulst zijn we te vinden met een prachtig platform.

Als je als dealer Rivièra Maison ziet zitten en er enthousiast over bent, dan heb je een interessant label in huis. Als Rivièra Maison verkopen we beleving", aldus Henk. Voorheen was het bedrijf vooral bekend van de landelijke, klassieke stijl, nu profileert het zich als een veelzijdig, modern merk met een sterke merkbeleving.


Zoals Henk Teunissen wel eens zegt: "Rivièra Maison verkoopt geen tafels, maar een diner met vrienden". Die sfeer en emotie is in de SS23 showroom zeker goed terug te zien.

Sinds een maand of vijf bezoekt accountmanager Arthur van Tienen het rechtse deel van Nederland, om zowel vaste als potentiele klanten warm te houden of te maken voor Rivièra Maison. Niet alleen in Nederland, maar ook in België en Duitsland is nog volop groeipotentie voor het Amsterdamse interieurmerk, dat steeds meer eigen winkels afstoot. Zo worden Den Bosch en Heemstede binnenkort gesloten. "We hebben liever mooie grote flagshipstores waar we de ultieme beleving bieden en waar men best een half uurtje langer voor in de auto wil zitten."

"Per januari 2023 eindigt helaas de samenwerking met salesdirecteur Steen Elgaard, die sinds juni de sales director rol vervulde bij Rivièra Maison. Hij stopt om privéredenen bij ons."

Nieuwe showroom
De vernieuwde showroom van Rivièra Maison is in de tweede week van november geopend met de spring/summer-collectie van 2023. "Dat is wel bijna 1,5 maand later dan gepland, maar we zitten qua leveringen nog met de naweeën van COVID-19. De containers kwamen niet op de verwachte datum binnen", vertelt Henk.


Henk Teunissen, founder van Rivièra Maison met rechts Arthur van Tienen, Senior Accountmanager.


Dé centerpiece van de SS23 showroom is toch wel de Dazzle Sofa. Deze modulebank heeft dankzij o.a. de ronde modules vele mogelijkheden.

Wie de toonzaal binnenstapt, botst als het ware tegen de Dazzle (zie foto boven); een meterslange modulaire hoekbank in een lichte stof die als heuse eyecatcher dient. "Daar moet je wel een groot huis voor hebben", grapt Henk. "Maar feit is dat we steeds meer meubelen verkopen in combinatie met onze accessoires. We verkopen sfeer, weinig losse accessoires."

De nieuwe, strakke collectie valt duidelijk in de smaak bij de bezoekers. "De reacties van onze wholesale partners zijn overweldigend positief. Er wordt goed besteld. Ook door onze Duitse klanten, die vooral van een maritiem feestje houden. Blank hout, veel linnen en katoen. Mensen hebben nu meer behoefte aan lichtere kleuren. Zwart is nog steeds prima hoor, maar de keuze valt nu vaker op lichte kleuren. Daar hebben we met de nieuwe collectie op ingespeeld.
We zien wel dat Italianen en Fransen de kat uit de boom kijken. Die wachten eerst de kerst af. De Nederlanders, Belgen en Duitsers daarentegen zijn heel enthousiast, die kopen nu wel al in. In België hebben we sinds kort agentuur Liv’in style Agency, dat ons internationaal gekende merk vertegenwoordigt. Zij beschikt over een groot netwerk, ik verwacht daar veel van." 


Natuurlijke tinten en materialen voeren de boventoon in de showroom van Rivièra Maison. In deze prachtige setting staat twee keer de Leccy Triangle coffee table 90 x 90 cm, een koffietafel die uit maar liefst 2 delen bestaat waarmee de klant kan spelen en schuiven.

Terugblik op 2022
Het is eind november als we Henk en Arthur spreken. "Hoe 2022 voor Rivièra Maison als bedrijf was? Het jaar is nog niet voorbij, we hebben nog een week of vijf te gaan. Die zijn niet alleen belangrijk voor de retail, maar ook voor ons. Vorig jaar waren de winkels rond kerst vanwege corona gesloten. 
Als we terug kijken naar het afgelopen jaar, dan was het 1e kwartaal heel goed. Het tweede en derde waren minder, nu in de laatste drie maanden van het jaar zien we het weer flink aantrekken. Vorig jaar was het beste jaar ooit, in 2022 doen we een stapje terug. Alhoewel we nog niet weten wat december ons gaat brengen, want we voelen aan alles dat de consument er een gezellige periode van wilt maken en bereid is om de portemonnee te trekken. 
Als Rivièra Maison hebben we harder moeten werken dan vorig jaar, toen het door de omstandigheden van COVID-19 min of meer vanzelf ging. Niettemin zien we nu weer een duidelijke opleving."

Geïnspireerd door warme Mediterraanse avonden steelt deze romantische setting de show. Met verschillende tableware stijlen is er voor iedere klant wat wils.

"De spring/summer-collectie gaat het gewoon goed doen", verwacht Henk. "Niet iedereen heeft last van een mindere koopkracht. We zien dat de duurdere producten meer aftrek vinden dan de kleinere dingen. Mensen die genoeg te besteden hebben, blijven geld uitgeven voor een mooi interieur. Natuurlijk moet je wel alert blijven. Niettemin verwacht ik dat de inflatie af gaat nemen. Die afname zorgt voor een positief signaal. Daarnaast worden we als burger financieel goed geholpen door de overheid", is Henk van mening. 


The Jones Sofa in een prachtige diepgroene kleur die verrast en goed opvalt in de showroom.

Dealers gezocht
In 2023 wil Rivièra Maison als groothandel het aantal dealers verder uitbreiden. Het interieurmerk heeft een brede collectie meubels en woonaccessoires die zelf ontworpen en ontwikkeld is. Het duidelijk herkenbare concept geeft winkels een geheel eigen gezicht. Daarnaast heeft Rivièra Maison concepten ontwikkeld waarin haar producten worden verkocht middels de groothandel. Rivièra Maison maakt op dit moment een gestage groei door. Door de bewuste keuze van verkooppunten kan Rivièra Maison haar concept verder waarborgen. "Wij hechten daarom veel waarde aan de keuze voor nieuwe locaties van onze groothandelsklanten, zodat wij de kwaliteit van ons merk kunnen blijven garanderen."
Dankzij deze ontwikkelingen is Rivièra Maison succesvol in Nederland en op de internationale markt. Wie interesse heeft om dealer te worden kan zich hier aanmelden.

"De projectmarkt is groeiende", gaat Henk verder. "Door de corona zijn veel nieuwe interieurstylisten aan de slag gegaan. Zij kunnen voor het uitvoeren van interieurprojecten klanten mee naar onze showroom nemen. We verkopen steeds meer complete inrichtingen."


In nieuwste keukencollectie van Rivièra Maison zit voor ieder wat wils.Van klassiek tot industrieel, van hout tot aluminium of ijzer.

Wat zijn jullie verwachtingen voor 2023?
Henk: "Ik ben ervan overtuigd dat het een beter jaar wordt dan 2022. Niet zo goed als 2021, maar wel beter dan vorig jaar. Zoals eerder gezegd zal de inflatie afnemen, dat zal voor een positief effect gaan zorgen. Huishoudens krijgen weer wat meer te besteden.
Als Rivièra Maison verwacht ik niet alleen in de wholesale, maar ook digitaal een groei."

85 vloerendealers
"We kunnen nog veel dealers erbij krijgen", haakt Arthur in. "Veel andere bedrijven in de interieurbranche kunnen ook meubels verkopen. Denk aan keuken- en vloerenzaken die bijvoorbeeld ook tafels, waaraan ze met hun klanten zitten, gaan verkopen. Op dat gebied zijn er nog genoeg groeimogelijkheden."

Het assortiment van Rivièra Maison wordt ook steeds breder. Het internationale woon- en interieurmerk werkt inmiddels succesvol samen met vloerendistributeur Holland Top Floor. Klanten kunnen een compleet nieuwe Rivièra Maison vloer aanschaffen in zowel pvc als echt hout. De collectie Rivièra Maison Flooring is vanaf 2023 via 85 dealers leverbaar.



Wil je een afspraak inplannen om de nieuwe showroom te bezoeken? Neem dan contact op met het salesteam via welcome@riviera-maison.nl voor het maken van een afspraak.

Meer informatie:
Rivièra Maison  
www.rivieramaison.com