Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bas van Dongen van meubelgroothandel HSM Collection:

"Door de virtuele showroom hebben we de omzet van een normale beurs weten te halen"

Eind november kondigde Henk Schram Meubelen uit Almere aan een virtuele showroom te openen. Dit initiatief vloeide voort uit de aanhoudende coronacrisis en de annulering van (internationale) beurzen, waardoor klanten niet de nieuwste collecties kunnen ervaren. ''Als de klant niet naar ons kan komen, dan komen wij wel naar de klant toe.''

Nu, na ongeveer twee maanden dat de virtuele showroom geïmplementeerd is, blikken we terug op dit initiatief en wat de reacties zijn van de klanten. 
Bas van Dongen van HSM: ''De reacties waren eerlijk gezegd alleen maar lovend. Er hebben veel klanten gebruik gemaakt van onze virtuele showroom. Onze vertegenwoordigers zijn er ook actief mee aan de slag geweest door klanten te begeleiden naar de virtuele showroom, die vanwege de afstand vaak niet in de gelegenheid zijn naar Almere te komen. We zijn nu toe aan de tweede stap: de showroom vernieuwen met nieuwe modellen. Op deze manier blijft het een goede manier om naar de klant zelf toe te gaan."

Klanten kunnen inloggen voor de virtuele showroom via de website van HSM die compleet geïntegreerd is met de webshop. ''Uniek is dat op elk product met een HSM sticker, alle informatie te zien is, als levertijden, voorraadinformatie, aanvullende producten en nog veel meer. Alle producten zijn direct te bestellen en binnen twee weken leverbaar, mits goederen op voorraad staan uiteraard. Er is zelfs een mogelijkheid om als klant digitaal in te loggen en samen met een vertegenwoordiger door de showroom heen te lopen." 

"Er wordt goed door de showroom heengelopen'', vertelt Bas tevreden. Ook op de HSM sticker, die aan de orders vastzat, werd goed gereageerd. Vanaf volgende week gaan we de virtuele showroom updaten. We willen dat de klanten met een vertegenwoordiger door de showroom lopen, zodat er een interactie ontstaat tussen de verkoper en de klant, zodat die bijgepraat kunnen worden over de nieuwste collecties en modellen die zijn toegevoegd.

Blijven innoveren en ontwikkelen
Of er ook nadelen aan de virtuele showroom zaten? ''Eerlijk gezegd niet, behalve dat het een zeer tijdrovend proces is om de showroom zo te ontwikkelen dat een “logische” ervaring wordt gecreëerd. We hebben de omzet van de afgezegde beurs Brussel op deze manier goed weten op te vangen. Het is een goede manier om toch exposure aan de nieuwe producten te geven. Door de corona perikelen wordt je als bedrijf inventief en ga je op zoek naar andere oplossingen en mogelijkheden. Daarom zijn we momenteel elders aan het kijken naar import uit Europa. Dit door de container schaarste in Azië en de daarbij behorende prijsverhogingen. Volgende week komen hiervan de eerste samples binnen.'' 
Daarnaast zijn we momenteel ook bezig een nieuwe divisie op te zetten met fauteuils en sofa's. Zo kan de klant nog optimaler het hele interieur inrichten met HSM collection.'' 

HSM wil volgens Bas voorraad houdende producten bieden tegen een goede concurrende prijs. Dit voor het midden- en hoogsegment. Dit is het afgelopen jaar goed gelukt. ''We hebben een knap jaar gedraaid, waarbij we uiteraard ook werden tegengehouden door de containerproblematiek. Ondanks dat en de twee maanden lockdown die Nederland tot dusver heeft gehad, blikken we tevreden terug op het afgelopen jaar.''

2021: Blik vooruit en kijken naar mogelijkheden
Elk bedrijf wil zich verbeteren en kijkt naar wat nog beter kan. Zo ook de meubelgroothandel die de focus met name op de klant heeft gelegd en het nieuwe order systeem. 
''We zijn bezig met het inventariseren hoe de samenwerking met de klant nog beter kan. Wat wil de klant? Hoe kunnen we dit realiseren? We hebben al flink geïnvesteerd in een nieuw ordersysteem. Dit zorgt ervoor dat de infrastructuur met de retailer en de klant op korte termijn helemaal met ons gekoppeld kan worden. 
Daarnaast is het ons doel de klant volledig te ontzorgen. Dit houdt in dat we meedenken in het realiseren van een volledig gevulde webshop van de klant met HSM Collection producten waarbij alle datastroom geautomatiseerd kan worden, de fysieke showroom wordt daarmee complementair. Door zoveel mogelijk mee te denken met de retailer en deze te ontzorgen, kan de klant zich focussen op datgene dat hij het best kan, namelijk verkopen.''

Tot slot hoopt Bas, net als vele andere Nederlanders, dat de lockdown en de coronacrisis snel achter ons ligt. ''Consumenten raken hierdoor wel steeds meer gewend aan het kopen van meubelen op internet. Dit is een hele typische en misschien wel noodzakelijke verschuiving die momenteel plaatsvindt. De interieurbranche wordt hierdoor steeds digitaler. Wij blijven daar met HSM op inzetten en doen daar aan mee om deze slag te kunnen winnen'', besluit Bas van Dongen.

Meer informatie:
Henk Schram Meubelen
info@henkschram.nl 
www.henkschram.nl