Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Zevendelige serie meest gelezen artikelen in het afgelopen jaar

Dit is de Wonen360 top 3 van januari en februari!

In de dagen voor kerst blikt de redactie terug op 2020. In de afgelopen twaalf maanden verschenen via ons nieuwsplatform meer dan 5000 artikelen. Welke verhalen werden het meest gelezen? In de periode tot en met donderdag 24 december zetten we ze op een rijtje.

Vandaag (woensdag 16 december) deel 1/7: de top 3 van januari en februari 2020.


Op de derde plaats eindigde in januari 2020 het artikel Acht belangrijkste woontrends van IMM. 'Hoe we leven is belangrijk voor ons. Steeds meer mensen overwegen hoe ze duurzamer kunnen leven en wonen, waar en met wie ze zullen wonen, hoe hun appartement eruit moet zien zodat ze zich daar thuis kunnen voelen, en wat de inrichting van hun huis over hen zegt. De internationale interieurbeurs imm cologne is een spiegelbeeld van de huidige interieurtrends en toont de inventiviteit van meubelmakers', is in een voorbeschouwing op imm te lezen.


De tweede plaats was in januari voor het interview met BD Line binnenzonwering BV uit Kaatsheuvel dat in 2019 een hectisch jaar achter de rug had. Niet alleen werd het 25-jarige bestaan gevierd, ook werd er flink geïnvesteerd in nieuwe collecties en een digitaal ordersysteem. Met het ondernemersechtpaar Dick en Chantal van Boxtel werd teruggeblikt op het jubileumjaar en vooruit gekeken naar 2020. "Het komende jaar staat nog meer in het teken van de klant, want door alle drukte in 2019 heeft deze niet altijd die aandacht gekregen die hij of zij verdient", vertelde Dick in het op 10 januari verschenen artikel.


De eerste plaats was voor de (foto)reportage 'Minder bezoekers naar Maison&Objet, maar meeste exposanten doen goede zaken'. Deze toonaangevende beurs, die al sinds 1995 in Parijs wordt gehouden, vond plaats van 17 tot en met dinsdag 21 januari. De interieurbranche presenteerde haar nieuwste collecties op het tweejaarlijkse woon- en designevenement. Centraal stond het thema (Re)generation. Ongeveer 3000 exposanten van over de hele wereld waren aanwezig. Voor 600 standhouders was het de eerste deelname. Ook enkele honderden Nederlandse en Belgische exposanten waren present. Volgens de beursorganisatie bezoekt 92% van de bezoekers de beurs om nieuwe producten te ontdekken en 97% om nieuwe leveranciers te vinden. 

Ebe Labordus, met rechts broer Constantijn.

In februari eindigde het verhaal Broers Labordus vieren 20-jarig jubileum: ''De markt is erg veranderd'' op de derde plaats. Volgens Ebe Labordus (50) zal het dealerland er over pak 'm beet 20 jaar heel anders uitzien. ''Er zijn nu enkele interieurinspiratiecentra, verspreid over het land. Deze zijn en worden steeds belangrijker, doordat hier beleving centraal staat en dit ook te ervaren is. Daarnaast zal er plaats blijven voor een aantal prachtige boutique winkels met hun eigen uitstraling en identiteit. Een klant die een nieuw interieur zoekt gaat niet snel meer naar een meubelzaak, maar laat dit over aan de (interieur)architect en gaat met hem of haar samen naar de interieurinspiratiecentra of werkt nauw samen met een boetiek dealer. Hierdoor wordt de architect ook steeds belangrijker", aldus Ebe in het artikel dat op 11 februari jl. verscheen.

De tweede plaats ging naar 'Coronavirus veroorzaakt flinke problemen in meubelindustrie en interieurbouw', dat eind februari werd gepubliceerd. 'De uitbraak van het COVID-19-virus heeft vergaande gevolgen. Dankzij het virus is de toelevering van grondstoffen, producten en halffabricaten uit China vrijwel volledig stilgevallen. Deze situatie heeft behoorlijke impact op de Europese meubelindustrie en op woonmeubelfabrikanten en interieurbouwers in Nederland', meldde het CBM.

Het best gelezen artikel in februari was Meubelzaak moet na 64 jaar sluiten: "We kunnen de verliezen niet blijven opstapelen".
Twee buurlanden (Nederland en België) die nauw met elkaar verbonden zijn en toch grote verschillen laten zien. Vooral ook in de interieurbranche. Terwijl in Nederland het overgrote deel van de woninginrichters zwarte cijfers schrijft, hebben veel Vlaamse meubelbedrijven het moeilijk om de omzet op peil te houden. Zo moet meubelzaak Vranken in Nieuwerkerken zelfs na 64 jaar noodgedwongen de deuren sluiten, meldt nieuwsplatform Wonen360. 

Donderdag 17 december verschijnt deel 2 in de serie 'Meest gelezen artikelen in het afgelopen jaar'. Dan is het de beurt aan maart en april.