Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met Mirande Baan over trends en de toekomst

"We zien een omzetverschuiving naar B2C"

Als we de media mogen geloven, dan lijkt het erop dat de coronacrisis weinig tot geen invloed heeft op de interieurbranche. Bij BAAN weten ze wel beter, zo blijkt uit een interview dat Wonen360 met Mirande Baan had. Samen met haar man Ton (de derde generatie) staat ze aan het roer van het succesvolle familiebedrijf in Waddinxveen. De fabrikant produceert al 86 jaar zitmeubelen, die vooral gekenmerkt worden door een tijdloos kwaliteitsdesign en waarbij maatvoering als een rode draad door de hele collectie en (eigen) fabriek loopt. Tot de klantenkring behoren onder meer hotels (waaronder het enige zes sterren tellende logement van Nederland Hotel TwentySeven), maar ook reders (van cruiseschepen), winkeliers, (binnenhuis)architecten-, -adviseurs en stylisten.

Ton Baan - met echtgenote Mirande - staat inmiddels al meer dan 30 jaar aan het roer van het familiebedrijf.

Het is een drukte van belang in de showrooms van BAAN, welk bedrijf al 45 jaar op de huidige locatie (langs kanaal De Gouwe) is gehuisvest. Op de benedenverdieping, waar de collectie BAAN wordt geshowd, is een fotoshoot aan de gang voor de nieuwe website, die over een maand de ether ingaat. Op de eerste etage wordt het designlabel Metropole getoond. Alle meubelen worden stuk voor stuk handmatig in de eigen fabriek vervaardigd, geheel naar wens van de klant. Al drie generaties lang heeft het bedrijf de expertise in huis om het meest optimale comfort te realiseren. Daar blijkt ook alles om te draaien bij BAAN: zitcomfort én maatwerk. "Meubelen zijn om van te genieten, dan kan alleen met de goede hoogte, juiste diepte en een fijne zit. Niet voor niets luidt onze slogan Design to enjoy."


Een blik op de 1e verdieping, waar de collectie Metropole is te vinden.

Cognacgeel
Volop dynamiek bij BAAN, waar elk half jaar meubels rouleren en een nieuwe kleur zijn intrede doet. Dit keer wordt okergeel vervangen door cognacgeel. "En in het voorjaar wordt in onze stand in het ETC de kleur groen ingeruild voor een andere tint", blikt Mirande al vooruit. "Op die manier zie je als bezoeker steeds iets nieuws, maar vooral dat we met de trends meegaan. Nu al zijn we de stands - we hebben er twee in het ETC - vorm aan het geven voor najaar 2021. Je moet altijd een jaar vooruitdenken", aldus Mirande, die met haar team dit jaar geen inspiratie kon opdoen op de beurzen in Milaan, Keulen en Parijs. "Daarom hebben we de betere Italiaanse meubelmerken en hotels bezocht. Al die opgedane prikkels vertalen we nu naar nieuwe modellen."

En? Wat is je opgevallen?
"Dat de ronde vormen blijven. Verder zag je in het afgelopen jaar overal meubilair op hoge pootjes. Ik zie het nu weer lager bij de grond komen; volumineuze banken tot aan de grond. We kwamen ook opvallend veel organische vormen tegen.
Wat me verder opviel: dat zandkleur bij een aantal Italiaanse designmerken de overhand had, waar Minotti wat grijs had toegevoegd aan de modellen in haar showroom. Terwijl dat de laatste jaren juist minder wordt. Hoewel, Nederlanders zijn veelal grijsminded, maar wij presenteren vooral zandkleuren en beige tinten. Wel willen we er bij de BAAN collectie ook zwartwitruiten aan toe gaan voegen, als vervanger van het groen", onthult Mirande.


In de fabriek gaat gevoel gepaard met ambachtelijke precisie.

Trendsetter
BAAN gaat graag voorop in de strijd. "In Nederland zijn we trendsetter van het kleurbeeld, waarbij wij - Ton, ik en onze ontwerper Ron Veldhuysen - altijd naar Italië kijken. Wij zijn altijd de eerste schakel, dan de winkelier en uiteindelijk de consument."
BAAN besteedt veel aandacht aan het zitcomfort, zoals bijvoorbeeld het hellingsvlak van de rug, de hoeveelheid kussenvulling en het type stof. "Daar zijn veel mensen zich niet van bewust. Een afspraak in onze showroom duurt gemiddeld twee uur, omdat we alles naar de wens van de klant aanpassen. Het draait bij ons puur om maatwerk. Dat doen we aan de hand van plankjes, blokjes en proefkussens. We kunnen bijna alles op maat maken en daar rekenen we een geringe meerprijs voor."

120 dealers
Het Zuid-Hollandse bedrijf heeft circa 120 verdelers in Nederland, waaronder plusdealers die meerdere modellen verkopen. "Die leiden we ook op. Dat wil zeggen: we hebben iemand langs de weg zitten die persoonlijk uitleg komt geven over onze modellen. Dat is heel belangrijk, omdat we geen standaardmodellen leveren. We denken altijd in oplossingen en mogelijkheden, nooit in problemen", aldus Mirande, die de meest praktische is van het stel. "Ton is meer van het produceren, samen doen we het esthetische verhaal."
Voor de komende ETC Design Experience-dagen (in februari 2021) is BAAN druk bezig met het ontwikkelen van een prototype. "De eerste ideeën zijn uitgewerkt, die moeten nu bijgeschaafd worden waarna we het voor het eerst in Culemborg presenteren."

In de fabriek worden zitmeubelen met een tijdloos kwaliteitsdesign gemaakt. Maatvoering loopt als een rode draad door de hele collectie.

Twee groepen
Tot de klantenkring van BAAN behoren twee groepen: B2B (met name interieurbouwers en -architecten) en B2C (via dealers en interieuradviseurs). "Via dealers zien we de meubelverkopen flink toenemen. Ook is het nu drukker in onze showrooms. Aan de zijde van de bedrijven beleven we echter een afname doordat kantoren minder bezet zijn, restaurants dicht moesten en ziekenhuizen en zorginstellingen hun investeringen uitstellen. Cruiseschepen zijn ook een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsvoering; niet alleen leveren we aan reders nieuw meubilair, maar ook herstofferen we veel zitproducten. Omdat de toeristensector platligt, heeft dat ook zijn bijwerkingen voor ons."

Baan volgt de laatste trends nauwkeurig. Dit resulteert zich in een aanbod van actuele woonmode met een eigen gezicht.

Verkoopbevorderend
In de achterliggende maanden heeft BAAN de showrooms verbouwd. "We zien die steeds belangrijker worden. Het schept vertrouwen bij klanten als ze met eigen ogen het zitmeubilair kunnen zien en ook hoe het gefabriceerd wordt in onze fabriek. Dat werkt verkoopbevorderend, zowel voor ons als de dealer."
Het zitmeubilair in de showrooms ademt woonbeleving uit, mede omdat er ook vloerkleden liggen van De Munk Carpets, tafels en kasten staan van BKS Meubelen en JEROEN BOS design en lampen van Stout Verlichting en Lumière.
Ook is er een nieuw logo aan de buitenzijde van het pand gepresenteerd. Daarnaast is er een pr-medewerkster aangesteld die onder meer de sociale media verzorgt. Verder wordt de laatste hand gelegd aan een nieuwe website, die begin 2021 gereed moet zijn. "De toekomst zien we dan ook met alle nieuwigheden heel positief tegemoet", besluit Mirande.

Meer informatie:
BAAN 
Zuidkade 110
2741 JG Waddinxveen
Tel. 0182 613 644
info@baanmeubelen.nl
www.baanmeubelen.nl