Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Het jonge label NILA onderzoekt haar opties in retailland:

"We zoeken dit jaar één of twee retailers die onze producten willen opnemen"

Een jaar geleden besloot Frans Peelen samen met twee partners een eigen verlichtingslabel op te richten. Alle drie met een compleet andere achtergrond, maar met een gezamenlijk doel. Dit was het moment dat New Innovations in Lighting Architecture (NILA) het levenslicht zag. Elk ontwerp is een fusie van authentiek Nederlands vakmanschap en moderne innovatie. In hun atelier transformeren ze albast, een steen met een diepe historie, tot allerlei soorten lichtkunstwerken.


Frans Peelen, medeoprichter van NILA.

Bak aan ervaring
De 36-jarige ondernemer Frans is voor het gezicht van het bedrijf. Voordat NILA het levenslicht zag, heeft hij de nodige kennis opgedaan in de verlichtingswereld. Zijn carrière startte in de retail, maar al snel verlegde hij zijn koers naar Philips Lighting in 2012, welke later overging naar Signify. In zijn 11-jarige dienstverband bij de multinational uit Eindhoven heeft hij diverse salesrollen vervuld, zowel voor binnen- als buitenverlichting. "September 2023 ben ik in het diepe gesprongen en heb ik besloten om me volledig te focussen op NILA en te stoppen bij Signify", vertelt Frans.

Toverwoord albast
In de ontwerpen van NILA is albast het toverwoord. Albast is een halfkristal en dus geen kalksteen zoals marmer waar het vaak wel op lijkt. "Daarom is het zacht genoeg om te kunnen bewerken en tegelijkertijd lichtdoorlatend", legt Frans uit. Het balletje is gaan rollen toen een interieurontwerper vroeg of we een lamp kon produceren met albast. "Dat zijn we uit gaan zoeken en hebben we vervolgens gedaan. En toen is het balletje gaan rollen. Dit bleek het begin van een compleet label rondom dit materiaal.



Van Spanje tot Brabant
De volledige productie wordt in Nederland gedaan. Het ruwe materiaal wordt vanuit de Spaanse groeven geïmporteerd en bewerkt in een atelier te Waalwijk. Vervolgens gaat het halffabricaat naar 's-Hertogenbosch waar er een lichtkunstwerk van gemaakt wordt. "Het werd ons al snel duidelijk dat er op de decoratieve verlichtingsmarkt veel vraag is naar verlichtingsproducten met albast. Echter zijn er in Nederland weinig producenten die dit met hoge kwaliteit kunnen leveren. In Zuid-Europa zie je er wat meer, omdat het materiaal hier gewonnen wordt." Daarom zijn we trots op onze samenwerking met één van de grootste albast leveranciers uit Zuid-Europa.

NILA is dus een echt Nederlands bedrijf, met lokale productie. "Dat is onze kracht", stelt Frans. "Omdat we hier alles zelf maken, zijn we flexibel, hebben we korte lijntjes en kunnen snel schakelen. Als een interieurarchitect of -ontwerper vragen heeft over het proces, kunnen we hem gemakkelijk uitnodigen in het atelier." Op dit moment bestaat het assortiment van NILA uit acht modellen met verschillende opties en mogelijkheden. In de nabije toekomst zal dit portfolio steeds verder uitgebreid worden. Ontwerpers hebben de mogelijkheid tot exclusieve samenwerking met het bedrijf.



Retailmarkt onderzoeken
Tot op heden is NILA enkel actief in de projectwereld. Sinds de oprichting zijn er al ruim 20 verschillende projecten afgerond. Voornamelijk in Nederland, al loopt er momenteel ook een project op Ibiza. Daarnaast is Frans zich op dit moment aan het oriënteren op de retailmarkt, omdat hij hier veel kansen ziet. Wel benadrukt hij dat de winkel aan moet sluiten bij de hoge kwaliteit waar NILA voor staat en het premium segment waarin zij zich begeeft. "Exclusiviteit staat bij ons voorop en we gaan dus niet voor de massa. Het zou erg mooi zijn als we dit jaar een samenwerking met één of misschien zelfs twee retailers kunnen aangaan die aansluiten bij ons bedrijf", besluit Frans.



Meer informatie:
NILA
Bruistensingel 500
5232 AH 's-Hertogenbosch
info@wearenila.com
www.wearenila.com

Frans Peelen
frans@wearenila.com
06 11 79 06 22