Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zakelijke identiteitsfraude: Wat is het? En hoe kun je het voorkomen?

Criminelen die zich voordoen als organisatie lichten klanten en leveranciers op, sturen nepfacturen, stelen klantgegevens via een valse website of misbruiken social media-accounts om imagoschade te veroorzaken. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van zakelijke identiteitsfraude.

Maar liefst 35 procent van alle fraudegevallen is identiteitsfraude. Jaarlijks krijgen in Nederland zo’n anderhalf miljoen mensen hiermee te maken en ook steeds meer organisaties zijn slachtoffer. Criminelen vinden steeds nieuwe manieren om te frauderen. Het leidt bij organisaties tot veel schade en ellende. Dat meldt ABN Amro.



Wat is zakelijke identiteitsfraude?
Bij zakelijke identiteitsfraude maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens van een organisatie of van medewerkers. Ze sturen bijvoorbeeld nepfacturen aan klanten, stelen gegevens met een valse website of misbruiken social media-accounts:

Nepfactuur aan klanten
Criminelen plegen zakelijke identiteitsfraude met een nepfactuur aan klanten. Ze stelen identiteitsgegevens en stellen daarmee een factuur op die ze aan klanten van uw organisatie sturen. Vaak verschilt het rekeningnummer maar één of enkele karakters. Klanten maken onwetend bedragen over naar de rekening van criminelen. Ze sturen de facturen via emailadressen die sterk lijken op uw emailadres of, als ze toegang hebben tot uw netwerk, via de emailaccounts van medewerkers.

Valse website
Criminelen doen zich voor als uw organisatie door een valse website te publiceren. Het domein bevat vaak één of enkele andere karakters, maar lijkt sterk op dat van de echte website. Vermoedt je fraude? Dien een klacht in bij de Stichting SIDN, voor een Notice-and-take-Down-procedure.

Een geavanceerde vorm van zakelijke identiteitsfraude is formjacking. Criminelen hacken een invulformulier op de website. Daarmee stelen ze persoonlijke informatie van klanten en bij voorkeur creditcardgegevens. Criminelen misbruiken die gegevens of verkopen de gegevens door.

Social media
Ten slotte misbruiken criminelen social media-accounts, zoals op LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram. Criminelen doen zich voor als uw bedrijf, om gegevens te stelen en klanten valse bestellingen te laten plaatsen of om reputatieschade te veroorzaken.

Lees hier het complete persbericht.

Publicatiedatum: