Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De nieuwe Euroluce: verteld door zijn ontwerpers

Tijdens een gesprek tussen Cristian Catania, Juri Franzosi, Andrea Cacaci van Lombardini22 en Simone Farresin van Formafantasma ontdekken we de ideeën die een revolutie teweeg zullen brengen tijdens het meest verwachte evenement op de volgende Salone del Mobile.

Gezeten rond een grote tafel in de Formafantasma studio in Milaan, spreken de ontwerpers van de komende editie van Euroluce over de uitdagingen en uitgangspunten die dit evenement voor de komende jaren tot een internationale modelbeurs zullen maken. Uitgaande van een participatief onderzoek dat een jaar geleden door Salone del Mobile.Milano werd uitgevoerd, met vragenlijsten en rondetafelgesprekken met protagonisten uit de designwereld, voelden Salone del Mobile de drang om de vier Euroluce-paviljoens te ontwerpen rond de bezoekers en hun gebruikservaring. Ze namen de stad als metafoor en lieten het functionele, op paviljoens gerichte raster los om zo een echte lichtstad te creëren, compleet met straten, pleinen en sociale aandachtspunten die niet alleen bedoeld waren voor bedrijven en ontwerpers, maar ook voor studenten en verlichtingstechnici, en die de verschillende zielen van het Italiaanse lichtontwerp samenbrachten, van het decoratieve tot het technische.

Het Lombardini22 team was verantwoordelijk voor de herinrichting van de tentoonstellingsruimte en de flows ervan, terwijl Formafantasma werd aangesteld om te zorgen voor de grote Arena en de Cameo's, kleine tentoonstellingen die op het beursterrein werden ingericht, uitgaande van de door Beppe Finessi gekozen culturele inhoud. De sprekers zijn: Juri Franzosi, General Manager van Lombardini22 (L22), de groep die gevestigd is in de gelijknamige straat in Milaan, met meer dan 400 professionals bestaande uit architecten, ingenieurs en ontwerpers, die design thinking gebruikt om sartoriale diensten aan te bieden aan haar klanten; de architect Cristian Catania, die in L22 een concept van inclusief design heeft verkend door middel van milieu welzijn en de verbetering van ruimtelijke bijzonderheden; de verlichtingsarchitect Andrea Cacaci, hoofd van de verlichtingsafdeling van L22 of, zoals Lombardini22 het omschrijft, een "verlichtingsliefhebber"; en tot slot Simone Farresin van Formafantasma, een praktijk die al jaren onderzoek doet naar de invloed van ecologie, geschiedenis en politiek op het gebied van design.

Hoe zal de beurs veranderen?
Juri Franzosi: "Beurzen werden uitgevonden als plaatsen voor relaties, waar dingen gebeurden. Maar in de loop der jaren zijn ze vervlakt en is dit concept verloren gegaan. Door het ontwerp van ruimtes willen we relaties, voorstellen, inhoud en innovatie mogelijk maken. Door de betrokkenheid van figuren als Formafantasma zijn twee verschillende werelden samengekomen, de meest klassieke vormgeving met experiment en onderzoek. Daarom wordt ook de kunstwereld erbij betrokken. Wij willen dat de bezoekers zich aan het eind van hun bezoek niet moe, maar energiek en geïnspireerd voelen."

Lees verder op salonemilano.it (EN)

Publicatiedatum: