Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rob van Dijk, medeoprichter It’s about RoMi en GOOD&MOJO:

"Vanaf begin af aan wilden we ook iets terug doen"

Wat begon als een reis door Azië eindigde in twee design verlichtingsmerken. Al was dat in eerste instantie niet het plan en hadden Rob van Dijk en Norma Jean Lugten dat nooit verwacht. "We gaan er even tussenuit", zeiden ze tegen elkaar in 1992. Uit deze reis kwamen uiteindelijk de merken It’s about RoMi en GOOD&MOJO voort, inmiddels twee gevestigde namen binnen de interieurbranche.

"Toen we destijds terugkwamen van onze reis, hadden we een aantal cadeautjes meegenomen. Hier werd enorm positief op gereageerd, waardoor we het gevoel hadden dat we er iets mee moesten doen", legt Rob uit. Omdat ze beiden een fulltime baan hadden, gingen ze in de avond langs bij verschillende lokale winkeliers, met de vraag of ze het zouden willen verkopen. En ja hoor, een deel bleek enthousiast te zijn. Nadat hij tien keer een 'ja' had gekregen was het tijd om terug naar India te gaan.


Rob van Dijk, medeoprichter It’s about RoMi en GOOD&MOJO, druk in gesprek.

Stapje voor stapje
Dat was een leuk begin, maar daar ga je de oorlog nog niet mee winnen. Dus besloten Rob en Norma deel te nemen aan Trade Mart Utrecht, waar ze overigens een permanente showroom kregen. Zo begonnen ze eerst met een accessoires merk, voornamelijk kerstartikelen. Veel mensen kennen het merk it's about RoMi hier nog van. "Het begon lang-zaam-aam te lopen, waardoor we ook naar beurzen in Frankrijk en Engeland gingen", legt Rob uit, terwijl hij terugdenkt aan de eerste jaren. "Winst maken deed je niet. Zeker niet de eerste vier jaar."

Van side-business naar fulltime
Maar op een gegeven moment begonnen het ondernemers duo, dat toen nog vanaf een zolderkamertje werkte, vertrouwen te krijgen in de 'side-business'. Ieder jaar wisten ze de omzet namelijk op te krikken. "Vandaar durfden we in 1995 een loods te huren in Aalsmeer, waar destijds de meeste interieurbedrijven zaten. Vanaf dat moment zijn we echt gaan groeien", herinnert Rob zich. Zo namen ze ook een aantal studenten in dienst, die aan de slag gingen in het magazijn. Michel van Mierlo, die bedrijfskunde heeft gestudeerd, was daar een van. In 2002 heeft hij zich ingekocht al s mede-eigenaar.



Verhuizing
Twee jaar later (in 2004) werd besloten de warehousing compleet uit te besteden, waardoor de loods in Aalsmeer overbodig werd. Zo startte de zoektocht naar een mooi kantoorpand. En die hebben ze gevonden. Ze kwamen uit bij een grachtenpand in het hartje van Amsterdam, mét een grote tuin bij het gebouw. Tot de dag van vandaag zit het bedrijf in dit pand.

Small giant
In de tussentijd bleef het bedrijf gestaag groeien. Langzaam maar zeker werd It’s about RoMi een 'small giant', wat Rob graag wilde. "Vanaf begin af aan wilden we ook iets terug doen. Goed zijn voor iedereen: klanten, leveranciers, het klimaat en onszelf. Daarom steunde we vanaf het begin al  goede doelen met onze onderneming." Daarom begonnen ze in 2010 met enkele duurzame lampen in de it's about RoMi collectie. Dit is overigens een aardig arbeidsintensief klusje. "Je bent snel vier tot zeven uur kwijt, voor één lamp."



Duurzaam was niet genoeg
Toch bleek 'duurzaam' niet genoeg te zijn. "Kunnen we niet een geheel duurzame collectie starten?", vroegen ze zich bij It’s about RoMi af. Na enkel jaren van experimenteren werd in 2015 een compleet nieuw merk gelanceerd: GOOD&MOJO. "Hier kwam alles samen", zegt Rob trots. "Het is een lange weg geweest, maar we hebben het voor elkaar gekregen om een verlichtingsmerk op de markt te brengen, waarbij we enkel gebruik maken van duurzame materialen."

Tegelijkertijd helpt de onderneming mensen in nood. Naast het feit dat er bij elke verkochte lamp een boom wordt gepland (via Eden Reforestation Projects), doneert het bedrijf jaar lijkt geld aan The WakaWaka Foundation. Dit is een internationale NGO die vanuit Nederland werkt. 

Een organisatie die solar-lampen doneert aan families die geen toegang hebben tot elektriciteit en verlichting. Bij het kopen van een GOOD&MOJO lamp wordt er licht 'gegeven' aan mensen die off-the-grid leven.




Light & Living Group
Maar hier eindigt het sprookje nog niet. Sterker nog, de wereld werd op z'n kop gezet toen Stephan Van Kruisselberge (CEO van Light & Living) 'een bakje koffie' wilde komen drinken. "We komen jullie producten overal tegen", vertelde hij aan Rob. Enkele maanden later zijn de bedrijven met elkaar in zee gegaan. Zo zijn It’s about RoMi en GOOD&MOJO onderdeel geworden van de Light & Living Group. Echter blijft het bedrijf zelfstandig opereren vanuit Amsterdam en zullen de goede doelen gesteund blijven worden. Spannend? "Ja, maar ook ontzettend leuk. Het biedt enorm veel kansen", besluit Rob, die reikhalzend uitkijkt naar de toekomst.

Meer informatie:
It’s about RoMi
Herengracht 516
1017 CC Amsterdam
+31 20 3305870 
hello@itsaboutromi.nl
www.itsaboutromi.nl

Good&Mojo
+31 20 330.58.70
hello@goodandmojo.nl
www.goodandmojo.nl