Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Vrijdagse vragenronde

In het Glazen Huis: Floor Smits

Elke week leggen we mensen uit de interieurbranche wat vragen voor die niet direct over het werk gaan, maar juist een inkijkje geven in hun privéleven. 

Deze week In het Glazen Huis: Floor Smits



Floor Smits is 31 jaar en woont in het centrum van Utrecht in een lichte bovenwoning met dakterras. Sinds 2014 werkt ze bij Essenza Home als tweede generatie in het familiebedrijf. Essenza ontwerpt, produceert en distribueert al bijna 60 jaar collecties voor verschillende interieurstijlen, met een focus op de slaap- en badkamer.
Floor is marketing- en brandmanager voor de eigen merken Essenza en Covers & Co.

Wat zijn je hobby’s?
In het weekend vind ik het leuk om uitgebreid te koken en wijntjes te drinken met vriendinnen en familie. In de winter ga ik graag skiën, en ik moet zeggen dat ik mijn personal training in de sportschool ook steeds meer begin te waarderen.

Wat is je lievelingseten?
Ik kan van veel dingen enorm genieten en vind (helaas;-)) bijna alles lekker. Je kan me wakker maken voor burrata, sushi of een traditionele andijviestamppot. Maar het meest geniet ik van een goede kaasplank met een lekker wijntje.

Wat is je favoriete vakantieland?
Mijn favoriete vakantie is toch wel de wintersport, overdag heerlijk buiten sporten en daarna ultieme ontspanning tijdens de après-ski. Al kan ik ook heerlijk tot rust komen aan een zwembad met een goed boek.

Welke auto wil je graag op je oprit hebben staan?
In de toekomst wil ik graag overstappen op een elektrische auto, maar dan wel eentje met voldoende actieradius om langere afstanden af te leggen. Het zal vast niet lang meer duren voordat die er zijn. Op dit moment maak ik de blits met een olijfgroene Mini Cooper.

Wat is jouw woonstijl?
Ik houd van duurzame en goede basics. Ik heb net een nieuw huis en heb het verbouwd met o.a. een mooie, houten visgraatvloer en marmeren aanrechtblad. De basis is rustig, met witte muren. Die rust combineer ik met kleurrijke accessoires en details. Ik heb altijd bloemen in huis omdat ik daar vrolijk van word. Ik vind gekke details leuk; ik wil het liefst nog een soort rariteitenkabinet in mijn huis.

Wie is je favoriete ontwerper?
Op modegebied zijn mijn favoriete ontwerpers Isabel Marant en Vera Wang. Beiden maken prachtige creaties: voorzien van verfijnde details, vrouwelijk maar toch modern. Ook de sterke kleurencombinaties die Paola Lenti maakt in haar collecties vind ik inspirerend. Daarnaast vind ik het leuk om te zien wat er op de catwalks in binnen- en buitenland gebeurt. Dries van Noten bijvoorbeeld, met zijn geweldige prints en kleurgebruik en de shows van Gucci en Dolce & Gabbana die ieder seizoen weer een spektakel zijn.

Wat vind je de tofste beurs?
Misschien niet heel verrassend, maar op interieurgebied is dat toch de beurs in Milaan in april. De combinatie van de grote merken in de enorme beurshal met de experimentele presentaties in de binnenstad maakt deze beurs uniek. En natuurlijk de Italiaanse elegantie en sfeer die er in de stad hangt. Ook de beurzen in Scandinavië vind ik heel inspirerend, met een basis van strakke lijnen en natuurlijke materialen, die steeds meer wordt gecombineerd met rijke materialen en diepe kleuren.

Wat stoort jou het meest binnen de interieurbranche?
Verhuizen, verbouwen en inrichten is iets waar veel mensen mee bezig zijn en als lastig ervaren, ik heb het zelf dit jaar ook meegemaakt. Via inspiratieplatformen als Pinterest en woontijdschriften doe je vaak de eerste ideeën op voor je inrichting. Daarna volgt het vinden en kopen van deze stijl, wat in de praktijk vaak lastig blijkt te zijn. Er zijn zoveel leuke merken en initiatieven, maar je moet wel weten waar je moet zijn. Terwijl ik zelf in de interieurbranche werk, had ik er zelfs moeite mee: de ideale bundeling van mooie inspiratiemerken onder één dak heb ik nog steeds niet gevonden.

Wat hoop je binnen tien jaar te bereiken?
Met Essenza wil ik juist dát inspiratieplatform creëren waar het aan ontbreekt in de markt. Met onze steeds bredere interieurcollecties en imposante fotografie willen we de consument inspireren met elegante en verrassende combinaties die ze gemakkelijk thuis kunnen toepassen. Transparantie in en verduurzaming van onze productieketen zijn ook belangrijke speerpunten voor de komende jaren. Tegelijkertijd willen we meer bewustzijn creëren bij de consument. Voor een tweepersoons dekbedovertrek gebruiken we gemiddeld zes keer zoveel stof als voor een bloesje. Toch betaalt een consument gerust € 100 voor een bovenstuk, terwijl hij daar bij een dekbedovertrek wel twee keer over nadenkt. Daar proberen we de consument in mee te nemen en meer bewust van te maken.
Kortom: in 2029 hoop ik dat Essenza een established interieurmerk is, dat goed zichtbaar is op verschillende plekken en dat mensen inspireert bij het inrichten van hun eigen huis. En dat daarnaast de transparantie van onze productieketen een flink aantal stappen verder is. Ik ga er alles aan doen om deze dromen te verwezenlijken!


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven