Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Future of Retail rapport: 7084 Europese consumenten ondervraagd

AI-shopping agents de toekomst van de Europese retailmarkt

De Europese retailbranche staat aan de vooravond van fundamentele verschuivingen. Bain & Company identificeert in haar jaarlijkse Future of Retail rapport structurele trends die de komende tien jaar het speelveld gaan bepalen. De analyse, gebaseerd op data van onder meer S&P Capital IQ, Euromonitor en Bain's eigen Shopper Pulse Survey onder 7084 Europese consumenten, geeft een beeld van de technologische ontwikkelingen en verschuivingen in consumentengedrag die de komende jaren de retailsector gaan bepalen.

De AI-assistent voor back-end en consument
Kernprocessen zoals pricing, promoties en voorraadbeheer worden steeds meer geautomatiseerd. Wie deze technologische revolutie misloopt, verliest marge en marktaandeel aan efficiëntere concurrenten. Bain concludeert dat de opmars van AI-assistenten voor consumenten de merkloyaliteit onder druk zet. Productinformatie moet daarom niet alleen SEO-vriendelijk, maar ook 'AI-agent-friendly' gestructureerd worden.

"Beyond trade" wordt winstmotor
Retailers bewegen zich steeds verder buiten het traditionele domein van verkoop. "Beyond trade"-activiteiten omvatten onder meer: het opzetten van eigen retailmedia waar adverteerders betalen om zichtbaarheid te krijgen; derde partij-marktplaatsen waar retailers de verkoop van externe verkopers faciliteren; het leveren van financiële dienstverlening zoals verzekeringen of betaaloplossingen voor consumenten; en logistieke diensten zoals B2B-verhuur van distributiecapaciteit en datamonetisatie.

Deze nevenactiviteiten groeiden in drie jaar tijd naar 10% tot 15% van de omzet, maar ze zijn inmiddels al goed voor 25% van de totale winst. Het stelt retailers in staat om nieuwe verdienmodellen aan te boren en hun afhankelijkheid van prijsgevoelige handel te verminderen.

Huismerken winnen terrein
Huismerken zijn niet langer budgetalternatieven, maar bieden retailers belangrijke strategische diversificatie en onderhandelingsmacht. Retailers kunnen de eigen marges verhogen én AI-agents aanspreken met exclusieve producten.

Tegelijkertijd worden retailers gedwongen hun fysieke footprint drastisch te herzien. In de VS zou 15% van het aantal supermarkten kunnen verdwijnen om terug te keren naar pre-Covid productiviteitsniveaus, een trend die ook voor Europa wordt voorzien.

Schaal wordt grensoverschrijdend
Digitale investeringen en prijsdruk vragen om schaalvoordeel. Met 70% van de kosten bij inkoop, loont internationale M&A steeds meer. Allianties zonder fusie zijn ook mogelijk, maar wie schaal weet te realiseren, bouwt blijvende slagkracht op.

"Retailers onderzoeken actief hoe zij technologie, data en nieuwe bedrijfsmodellen optimaal kunnen inzetten om hun bedrijf te versterken en diversifiëren. 'Beyond trade'-activiteiten staan prominent op de agenda van onze retailklanten, net als het creëren van de juiste instrumenten, ecosystemen en operationele modellen om het volledige potentieel van AI te benutten. Hoe voortvarend en slim retailers deze kansen grijpen, wordt bepalend in de komende jaren, vooral gezien een retailomgeving die steeds concurrerender wordt en onder druk staat van dalende marges," Michelle Paratore, Partner bij Bain & Company Amsterdam.

Meer informatie:
Bain & Company
www.bain.com

Publicatiedatum: