Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Met de opkomst van veel webwinkels, gaan ook veel sluitingen gepaard'

In een interview met Twinkle deelt Olaf Zwijnenburg, sectormanager retail bij Rabobank, zijn visie op het huidige startersklimaat voor webshops. Volgens Zwijnenburg blijft de online retail in 2025 een toegankelijke en populaire sector om in te starten, maar is het tegelijk een speelveld met een hoog afbreukrisico.

"Webshops zijn de enige sector binnen de detailhandel waar elk jaar meer nieuwe bedrijven bijkomen dan er stoppen," aldus Zwijnenburg. "Maar met die aanwas gaan ook veel sluitingen gepaard." Hij wijst erop dat het merendeel van deze bewegingen plaatsvindt binnen het segment van eenmanszaken, vaak met één werkzame persoon of minder. "Het is dan ook onze verwachting dat er de komende jaren veel 'eenpitters' bij blijven komen, maar ook dat er elk jaar een steeds groter wordende groep weer afhaakt."

Volgens Zwijnenburg vraagt succesvol ondernemen in de online retail om duidelijke keuzes. "Retail is nu eenmaal topsport, en online is dat niet anders. Onze welgemeende tip aan startende webshopeigenaren is om je allereerst te richten op een specifieke doelgroep of niche." Die focus helpt volgens hem om op te vallen en klanten aan te trekken die echt geïnteresseerd zijn in het aanbod. "Dat maakt het makkelijker om je te onderscheiden van de concurrentie."

Lees hier het complete artikel in het magazine Twinkle.

Publicatiedatum: