Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe wijk telt 12.000 inwoners, maar geen enkel huis krijgt een eigen parkeerplek

Utrecht ontwikkelt een autovrije wijk voor 12.000 inwoners, waarbij geen enkele woning een eigen parkeerplek krijgt. In plaats daarvan zet de stad in op 250 deelauto's en 21.500 fietsparkeerplekken. De reden? Meer ruimte voor woningen, groen en leefbaarheid, aldus mobiliteitsexpert Maaike Snelder (TU Delft) in een interview met het AD.

Toch roept het plan vragen op. De ANWB benadrukt dat veel mensen nog steeds een parkeerplek willen en waarschuwt dat bewoners moeten worden meegenomen in de transitie. Utrecht bouwt daarom parkeergarages aan de rand van de wijk, iets wat in steden als Den Haag en Rotterdam al tot problemen heeft geleid. Vereniging Eigen Huis vreest dat woningzoekers door de woningnood concessies doen en achteraf tegen mobiliteitsproblemen aanlopen.

Een sterk openbaar vervoersnetwerk en een veranderende mindset kunnen het succes bepalen. Volgens Snelder wennen bewoners vaak aan een autoluwe leefomgeving, maar vraagt gedragsverandering tijd.

Publicatiedatum: