Utrecht ontwikkelt een autovrije wijk voor 12.000 inwoners, waarbij geen enkele woning een eigen parkeerplek krijgt. In plaats daarvan zet de stad in op 250 deelauto's en 21.500 fietsparkeerplekken. De reden? Meer ruimte voor woningen, groen en leefbaarheid, aldus mobiliteitsexpert Maaike Snelder (TU Delft) in een interview met het AD.
Toch roept het plan vragen op. De ANWB benadrukt dat veel mensen nog steeds een parkeerplek willen en waarschuwt dat bewoners moeten worden meegenomen in de transitie. Utrecht bouwt daarom parkeergarages aan de rand van de wijk, iets wat in steden als Den Haag en Rotterdam al tot problemen heeft geleid. Vereniging Eigen Huis vreest dat woningzoekers door de woningnood concessies doen en achteraf tegen mobiliteitsproblemen aanlopen.
Een sterk openbaar vervoersnetwerk en een veranderende mindset kunnen het succes bepalen. Volgens Snelder wennen bewoners vaak aan een autoluwe leefomgeving, maar vraagt gedragsverandering tijd.