Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consument gaat voor sierbestrating vooral naar een van de vier winkelformules

Uit de Tuinmateriaal Marktmonitor 2024 blijkt dat de consument sierbestrating voor in de tuin hoofdzakelijk bij de bekende bouwmarkten zoekt. De top 4 van meest gezochte aanbieders (leveranciers en merken) bestaat volledig uit de bouwmarkt, winkelformules Hornbach, Gamma, Praxis en Karwei. Pas daarna komen de merken Schellevis en Excluton.


Sierbestrating. Foto: Dreamstime.

Ruim de helft van de markt
Als we kijken naar de aandelen in het online zoekvolume over de afgelopen vier jaar, dan blijkt dat de bouwmarktformules Hornbach, Gamma, Praxis en Karwei tezamen ruim de helft van het zoekvolume vertegenwoordigen. Dat terwijl de ranglijst van meest gezochte aanbieders uit meer dan dertig verschillende aanbieders en merken bestaat. Het aandeel van Hornbach in het geheel is de afgelopen paar jaar met zes procent toegenomen. Daarmee heeft Hornbach een zeer sterke positie verworven op het gebied van sierbestrating voor in de tuin van particulieren.

Sterkste groeiers
Over de afgelopen drie jaar kenden Spaansen, Swanenberg en Hornbach de sterkste procentuele groei in het online zoekvolume naar sierbestrating. Als we puur naar het jaar 2023 kijken dan staat Timmermans Sierbestrating aan kop in de ranglijst met sterkste procentuele stijgers. Ook ZAM Sierbestrating had het afgelopen jaar een prima jaar.


Maandelijks aandeel in het totale zoekvolume.

April favoriet
Het zoekvolume van de zoekopdrachten van sierbestrating over de afgelopen vier jaar is per maand geanalyseerd. Hierbij is gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Indien er iedere maand evenveel wordt gezocht, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden).

Het volgend figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten op het gebied van sierbestrating over de afgelopen vier jaar. Daaruit valt af te lezen dat het zoekvolume zich concentreert in het voorjaar. In april wordt er het meest gezocht naar sierbestrating. Deze maand vertegenwoordigt 15,8 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de maand december is het zoekvolume het geringst. Ten opzichte van alle tuinmateriaal gerelateerde zoekopdrachten zijn de zoekopdrachten op het gebied van sierbestrating iets minder gelijkmatig verdeeld over de maanden van het jaar.


Meer informatie:
Van Es Marketing Services – Marktdata.nl
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo
0546 45 66 62
[email protected]
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: