Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tuincentra: consument steeds prijsgevoeliger

Op het gebied van tuinartikelen, zoals tuinplanten, tuinhout en sierbestrating, zoekt de consument steeds vaker op basis van een gunstige prijs. Dit blijkt uit het Structuurrapport Tuincentra 2024.


Foto: Dreamstime.

Goedkoop en aanbiedingen
Naast zoekopdrachten over producten en productkenmerken wordt het internet ook vaak gebruikt voor het zoeken naar de scherpste prijs. Hoe vaak wordt er gezocht op prijs-gerelateerde zoektermen op het gebied van tuinproducten? Onderstaand figuur toont het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar waarbij in de zoekterm een (scherpste) prijs gerelateerde zoekterm in relatie tot tuincentra is opgenomen.


Gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar.

Het meest wordt er gezocht met de zoekterm "goedkoop" in de zoekopdracht. Dit woord komt gemiddeld bijna 400 keer per maand voor in de zoekopdrachten. Daarnaast worden de woorden aanbieding en opruiming frequent gebruikt.

Onderstaand figuur toont de voortschrijdende procentuele jaarmutatie van het aantal prijsgevoelige zoekopdrachten in relatie tot tuincentra. Gesteld kan worden dat de consument structureel meer prijsgevoelig zoekt naar tuinproducten en tuincentra. De procentuele groei van het totaal aan zoekopdrachten op het gebied van tuincentra was structureel lager dan dat van prijsgerichte zoekopdrachten op het gebied van tuincentra. Zo was de jaargroei van prijsgevoelige zoekopdrachten in de maand maart 2024 +50% tegenover de jaargroei van het totaal aan zoekopdrachten op het gebied van tuincentra en tuinproducten +27%.


Voortschrijdende procentuele jaarmutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten.

Over heel het jaar 2022 groeide het aantal prijsgevoelige zoekopdrachten binnen de tuinbranche met 26 procent meer dan dat van het totaal aan tuinbranche gerelateerde zoekopdrachten. In het jaar 2023 bedroeg het verschil zelfs 43 procent. Ook in het eerste kwartaal van 2024 nam het prijsgevoelige zoekvolume sterker toe dan het totaal en wel met 8 procent.

Bron: Structuurrapport Tuincentra 2024

Meer informatie:
Van Es Marketing Services – marktdata.nl
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo
0546 45 66 62
info@marktdata.nl
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: