Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mede-eigenaar Dennis Voorbrood van Voorbrood Meubelen BV:

'Er worden in verhouding steeds meer stoelen dan kasten verkocht'

Voorbrood Meubelen BV, een familiebedrijf uit Zevenhuizen dat al meer dan 100 jaar aan de weg timmert, omarmt zijn klantgerichtheid en warme sfeer. Ondanks de uitdagende marktomstandigheden blijft het trouw aan zijn kernwaarden van kwaliteit en service. Klanten verkiezen steeds vaker persoonlijk advies boven online winkelen, zo is de ervaring van de Zuid-Hollandse onderneming. Zitmeubelen zijn momenteel populairder dan kasten, aangezien open keukens steeds meer deel uitmaken van moderne woonkamers. Door constant te evalueren en aan te passen, blijft Voorbrood Meubelen vooruitstrevend in deze snel veranderende retailwereld.

In een interview met Wonen360 gaat mede-eigenaar Dennis Voorbrood in op de huidige marktsituatie, trends, strategieën en zijn al 20 jaar durende poging om met zijn bedrijf te verhuizen naar een zichtlocatie, waarbij één instantie weigert mee te werken. Maar er gloort licht aan de horizon; het lijkt erop dat er eindelijk schot in de zaak komt. Gaat Voorbrood Meubelen BV dan toch verhuizen?


Het elftal van Voorbrood Meubelen, met 5e van rechts Dennis Voorbrood. Met vijf actieve Voorbroodjes in de selectie kan er met recht gesproken worden van een heus familiebedrijf.

Eerst dit, Dennis. Hoe zou je je bedrijf willen omschrijven?
"Als een echt, gezellig familiebedrijf. De wortels van ons bedrijf liggen in Rotterdam. Na de oorlog zijn opa en oma in Zevenhuizen neergestreken. Begin zeventiger jaren hebben zij voor het eerst een kleine showroom ingericht met slechts plaats voor twee kasten en twee banken. Dit bleek echter een schot in de roos en onze winkel begon rap te groeien. In 2018 vierden wij ons 100-jarig bestaan.
Waar wij vooral trots op zijn, is dat wij al die jaren hebben vastgehouden aan onze kernwaarden. Wij focussen steevast op het klantbelang, kwaliteit en een goede service. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat onze klanten in een huislijke en ongedwongen sfeer hun meubels kunnen uitzoeken. Hierdoor hebben we in al die jaren een goede naam opgebouwd in de regio."

Heeft de huidige marktsituatie invloed op de vraag naar meubelen?
"Menig ondernemer zal op dit moment beamen dat het onstuimige tijden zijn in de retailsector. Doordat er tijdens corona meer in en om het huis is uitgegeven en dergelijke aankopen ook vooruit zijn gehaald, treedt er nu een stukje marktverzadiging op. Door de huidige geopolitieke ontwikkelingen, inflatie en het feit dat de kosten voor boodschappen, benzine, vakanties en etentjes zijn toegenomen, merken we allemaal dat het momenteel wat rustiger is in de winkels."


Een kijkje in de meubelshowroom, inmiddels uitgebreid tot meer dan 6000m2.

Zijn er de laatste jaren specifieke trends opgemerkt in het koopgedrag van klanten?
"Generaliserend kopen klanten in toenemende mate online, maar dit gaat vooral op in het laagsegment. Veel van de producten die hier worden aangeboden zijn 'standaardartikelen, bijvoorbeeld een stoel of bank verkrijgbaar in één stof met een beperkt aantal kleuren. Voor deze onlineaankopen geldt een 14 dagen retourrecht, in tegenstelling tot de 'samengestelde' producten (met uitgebreide keuze) die in het midden- en hoogsegment verkocht worden. Juist om deze reden komen onze klanten daardoor naar de winkel om met veel zorg en op basis van goede adviezen op weg geholpen te worden in de verschillende keuzen.
We merken dan ook aan de klanten die bij ons komen kopen, dat ze meer de tijd nemen voor hun aankoop en steeds meer waarde hechten aan goede adviezen. Wij noemen ons hier ook geen verkopers, maar adviseurs. We luisteren naar de wensen van onze klanten en komen met passende adviezen in ongedwongen sfeer."

Zijn er bepaalde productcategorieën die momenteel populairder zijn dan voorheen?
"We merken dat er in verhouding steeds meer zitmeubelen worden verkocht dan bijvoorbeeld kasten. Dit heeft veel te maken met de huidige trend om grote uitgebreide open keukens te plaatsen met heel veel kast- en opbergruimte. Deze open keukens maken als het ware al deel uit van de woonkamer en dan is een mooi tv-meubel (en een salontafel) vaak al voldoende. Soms wordt er nog een dressoir bij geplaatst, maar de tijd dat een bergkast bijna standaard onderdeel uitmaakte van een meubelprogramma is geweest."


Voorbrood heeft heel wat stoelen in huis, waaronder een ruime keuze relaxfauteuils.

Welke strategieën hanteert jouw bedrijf om zich aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden en concurrentie in de meubelbranche?
"Het is belangrijk om de concurrentie in de gaten te houden en constant met de omzetsnelheid van het aanbod in de toonzaal bezig te zijn. Elke maand (soms zelfs wekelijks) lopen we door de showroom om ons bij de verschillende artikelen af te vragen 'of ze nog verkopen'. Wanneer we merken dat de omzetsnelheid op een bepaald product (of zelfs productgroep) weg zakt, kijken we of het aan het product ligt (is deze nog actueel en/of commercieel?) of dat er een concurrent is die deze omzet naar zich toe weet te trekken."


Voorbrood Meubelen heeft verschillende woonprogramma's in het assortiment.

Waar wil je over pak 'm beet vijf jaar staan met je bedrijf?
"We zijn al sinds 2004 - ja echt waar, al 20 jaar! - bezig om binnen de dorpsgrenzen te verhuizen naar een zichtlocatie. De gemeente Zuidplas wil wel, maar de Provincie Zuid-Holland werkt dit tegen. Zij stellen dat elke woonwinkel die groter is dan 1000m2 naar een woonboulevard moet om de winkels op deze manier te concentreren. De gedachte hier achter begrijp ik wel, maar ik hoef jullie niet uit te leggen dat dit niet 'zomaar 'mogelijk is en dat een winkel op de woonboulevard een hele andere type winkel is dan wij. Dit nog even los van het feit dat het in onze branche veel draait om het verkrijgen van exclusiviteit op producten binnen een bepaalde regio, zodat we niet allemaal dezelfde spullen verkopen. Een merk als Auping zou ik bijvoorbeeld meteen kwijtraken wanneer ik op een steenworp afstand van een Auping Store zou komen te zitten. Nu lijkt het dat er eindelijk wat schot in komt te zitten en vanuit de gemeente komt er steeds meer initiatief onze plannen uit te laten komen. Het zou leuk zijn als dit de komende 5 jaar zou kunnen worden gerealiseerd."

Meer informatie:
Voorbrood Meubelen
Dorpsstraat 119
2761 AN Zevenhuizen
Tel. 0180 63 1111
dennis@voorbrood.nl
www.voorbrood.nl