Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Christophe Harinck dendert door met Roolf Living:

"Ik heb altijd meer affiniteit gehad met outdoor dan met indoor"

Soms ontstaan de beste ideeën op de meest onverwachte situaties. Christophe Harinck kan hierover meepraten. In 2017 zaten hij en zijn neef Bruno Descamps (CEO van parketfabrikant Lamett) onder het genot van een drankje te filosoferen over ondernemerschap. "Wie heeft het nou beter voor elkaar", vroegen ze zich af. "Een bedrijf dat white label levert of juist een bedrijf dat een label in de markt zet." Een paar Belgische biertjes verder waren ze eruit; een sterk gepositioneerd label gaat boven de verkoop van white label-producten.

Na dit filosofisch gesprek begon Christophe een concreet plan te maken. "Ik wilde een uniek product. Iets dat direct herkenbaar was. Zowel voor de retailer als voor de consument", zegt Christophe terwijl hij terugdenkt. "Op een gegeven moment ontstond het idee om een softseating-zetel te ontwerpen." Hieruit voortvloeiende ontstond in 2017 het label Roolf Living.


Christophe Harinck, managing director van Roolf Living en Oostro Carpets, in de West-Vlaamse productielocatie.

Liefde voor outdoor
Op het moment dat Roolf Living het levenslicht zag was Christophe al 17 jaar actief binnen de outdoorsector. Met zijn onderneming Oostro Carpets verkocht hij al (buiten)vloerkleden sinds de eeuwwisseling. De keuze voor de outdoor was dus snel gemaakt. "Ik heb altijd meer affiniteit gehad met de outdoor dan met de indoor. Los van het feit dat het een groeiende markt is, heerst er een gemoedelijke sfeer. Bedrijven zijn niet bang om met elkaar samen te werken." Zo heeft Roolf Living door de jaren heen meerdere keren de handen ineengeslagen met ondernemingen als Heatsail en Mon Dada.

Ondanks de verschillen tussen Roolf Living en Oostro Carpets delen de zusterbedrijven hetzelfde DNA. Wie echt scherp is herkent de 'O' en de 'C' van Oostro Carpets in het logo van Roolf (achterstevoren geschreven Floor).



Lange baan traject
Na de eerste opstartjaren kreeg het jonge Roolf Living direct de eerste uitdagingen voor de kiezen. "Gelukkig hebben we een retailnetwerk op kunnen bouwen voordat covid zijn intrede maakte. Projecten en horeca kwamen namelijk compleet stil te liggen. Toch hebben we in die periode een forse groei weten te realiseren", vertelt Christophe.

Nu de coronaperiode achter ons ligt draait de horecasector weer op volle toeren. Dit komt de contractenmarkt uiteraard ten goede. Bij Roolf Living zien ze dat daar nog aardig wat stappen te zetten zijn. Het overgrote gedeelte van de omzet komt momenteel uit de retail. Deels door covid staat het projectgedeelte nog in de kinderschoenen. "Vandaar hebben we het salesteam versterkt met ervaren mensen uit de sector. Het is een lange baan traject, maar met veel potentie."



American Dream
Naast de Europese landen richt Roolf Living zich op de internationale markten. Zo zijn de meubelen op internationale beurzen te bezichten als Salone del Mobile Milano, Maison&Objet Paris en De Stockholm Furniture Fair. Ook een hub in Singapore draagt bij aan de mondiale zichtbaarheid. "Bekendheid in de Verenigde Staten is een van onze volgende doelen.", licht Christophe toe. "Onlangs hebben we een distributiecentrum geopend in Dallas (Texas). Met ons Quick Ship Program bieden we Amerikanen een extra service aan."

Deze investering moet bijdragen aan de verovering van de VS. Christophe is optimistisch gestemd, maar blijft ook realistisch. "Een merkproduct plaatsen in de VS is een hele uitdaging. Met white label producten van Oostro Carpets doen we hier al lang zaken, maar dat is heel anders cliënteel. Het heeft tijd nodig. Ik denk dat we over zo'n drie jaar pas kunnen peilen hoe het ervoor staat."



Oren en ogen op de markt
Ook op productniveau blijft Roolf Living zich ontwikkelen. De meubels, die volledig in België gefabriceerd worden, hebben onlangs een flinke upgrade gekregen. "We kregen van partners de vraag of het zitcomfort nog verder verhoogd kon worden." Dat behoorde tot de mogelijkheden, maar daar hing ook een prijskaartje aan vast. "We zijn met ze in gesprek gegaan en hebben naar ze geluisterd. Zij zijn namelijk onze oren en ogen op de markt." Zo gezegd, zo gedaan. Tijdens de afgelopen edities van Maison&Objet en Ambiente werden de vernieuwde producten gepresenteerd aan het publiek.

Dankzij de krachtige opbouw van 100% dun gesponnen UV-gestabiliseerd polypropyleen weerstaat de stof zowel de zon als de regen moeiteloos. Met een weelderige, robuuste textielstructuur bieden de zitzakken met eersteklas Quickdry outdoor foam, een ergonomisch comfort. Ze passen zich moeiteloos aan de bewegingen van het lichaam aan, voor een ideale zitervaring.



Zonnige toekomst
Als jong label heeft Roolf Living moeten opboksen tegen gevestigde namen. Toch heeft het zijn plaats in de markt weten te veroveren. Nu is het tijd om dit aandeel te vergroten. "Al met al zijn we positief over de toekomst. Niet alleen gevoelsmatig, maar ook cijfermatig zien we dat de markt een stuk gunstiger is dan het afgelopen jaar. Wanneer het weer ook nog verbetert en de zon doorbreekt, dan komt het helemaal goed", besluit Christophe.

De komende maanden zullen de softseatings van Roolf Living te bewonderen zijn op Salone del Mobile Milano, Antwerp Design Week en Casual Market Atlanta. Als kers op de taart zal er in september voor het eerst een huisshow worden gegeven in Oostrozebeke. En als we Christophe mogen geloven, gaat dit een feestje worden. Hierover later meer...



Meer informatie:
Roolf Living
Wantestraat 16
8780 Oostrozebeke
+32 (0)56 66 94 61
info@roolf-living.com
www.roolf-living.com