Seacon Logistics noemt zich een logistieke ketenregisseur die logistieke oplossingen op maat biedt en de klanten daarbij end-to-end wereldwijd ontzorgt. Zo ook voor de meubelbranche. Het zijn turbulente tijden geweest in het logistieke bedrijf dat gevestigd is in o.a. Venlo, Schiphol, Duisburg (DE) & Budapest (HU) en verder wereldwijd vertegenwoordigd wordt middels een duurzaam agentennetwerk. Ondanks het feit dat dat de containerprijzen weer bijna op pre-corona niveau zijn, worden het 'gezonde', uitdagende jaren, aldus Roel Gilbert, Business Developer bij Seacon Logistics.
Seacon Logistics coördineert, optimaliseert en regisseert de logistieke ketens van haar klanten vanuit strategische inland locaties gelegen bij water- en railwegen in binnen- en buitenland. De focus ligt altijd om op een proactieve manier inzichtelijk te maken in welke schakels van de keten verbeteringen mogelijk zijn. ''We staan bekend om onze ondernemende aard,'' vertelt Roel vanuit een geïmproviseerde kantoorunit in Venlo, vanwege de bouw van een nieuw hoofdkantoor naast de railterminal. Hai Berden heeft het bedrijf in 1985 opgericht en is nog steeds nauw betrokken bij de organisatie. Naast zijn passie voor logistiek is hij ook de grootste ambassadeur van de betaald voetbal organisatie, VVV-Venlo.''
Roel Gilbert op het kantoor van Seacon Logistics dat uitkijkt op de terminal in Venlo.
Het bedrijf heeft drie pijlers warehousing, intercontinentaal transport en overseas transport, waarbij naast Lucht- en zeevracht ook de treinverbindingen worden aangeboden onder meer via de zijderoute naar China. Een aantal van de aangeboden services zijn echte USP’s waarmee Seacon Logistics zich onderscheidt.
1. Supply Chain Solutions: Naast het regisseren van de gehele logistieke keten voor haar klanten is het Seacon’s dagelijks streven om waarde toe te voegen en meer efficiency te brengen in de logistieke processen van haar klanten.
2. Douane: Seacon beschikt over een eigen in-house douane afdeling met specialistische kennis van douane- en fiscale processen waardoor de lijnen kort zijn en snel geschakeld kan worden.
3. Tailormade Solutions: Samen met de klanten wordt na een uitvoerige inventarisatie van hun supply chain en een persoonlijk gesprek waarin wensen en eisen vanuit de klant besproken worden maatwerk oplossingen geboden.
Corona
Het is niet verrassend dat ook dit logistieke bedrijf te maken heeft gehad met roerige tijden, tijdens de coronaperiode. De containerprijzen rezen de pan uit en vaak waren de tarieven hoger dan de waarde van de inhoud van de containers. Veel ondernemers, ook in de meubelbranche, lieten hun voorraden staan in onder andere Azië, en wachtten tot de prijzen gedaald waren. ''Hoe wij deze periode doorstaan hebben?'' herhaalt Roel de hem gestelde vraag. ''Wij probeerden zoveel mogelijk mee te denken in oplossingen naar onze klanten. Veel leveranciers zaten in een spagaat. Ook hebben we middels een hybride manier van aanbieden, gebruikmakend van zowel de basistarieven (FAK) als tarieven op de spotmarkt (een soort marktplaats waar vraag en aanbod van beschikbare ruimte tegen dagtarieven wordt aangeboden) onze klanten een zo eerlijk mogelijk zeetransporttarief aan kunnen bieden. Dit tegen de gewenste service waarbij de wensen van vrije dagen voor containers in opslag en bijbehorende logistieke concepten werden meegenomen en afgestemd met de klanten.
“Op die manier hebben we geprobeerd onze klanten zo goed mogelijk te bedienen en hebben onze klanten ook maximaal kunnen meeprofiteren van de razendsnel dalende tarieven''
Momenteel liggen de containertarieven bijna weer op pre-corona niveau. ''Toch denk ik dat meubelleveranciers vooralsnog nog steeds beter in maanddeals kunnen denken, dan de tarieven voor langere tijd vast te leggen in kwartaal- of jaardeals gezien de markt nog teveel in beweging is.'' Hoewel de containervaart inmiddels zeker weer openstaat om zich over specifieke (named account) en lange termijn tariefafspraken te buigen merken we nog veel onrust, het zal al met al een jaar met ‘gezonde uitdagingen worden’ waarbij het nauw samenwerken met onze klanten en het tijdig aangeven van de te verwachten lading nog altijd mogelijkheden zal bieden om buitenkansen te benutten.
Seacon Blue
Naast het meedenken in oplossingen voor haar klanten, draagt Seacon ook maatschappelijk haar steentje bij. ''We hechten veel waarde aan maatschappelijk en sociaal verantwoord ondernemen. Niet voor niets houden we vast aan de kracht van ons multi- en synchromodale transportconcept waarmee we het milieu ontlasten en de CO2 uitstoot beperken. We investeren voortdurend in de ontwikkeling van betere, schonere, snellere en betrouwbaardere logistiek,'' besluit Roel Gilbert.
Meer informatie:
Seacon Logistics
rgilbert@seaconlogistics.com
www.seaconlogistics.com