De wereldwijde containersector staat zwaar onder druk, met een recordaantal annuleringen van zeeschepen in de komende maand. Maar liefst 80 containerschepen hebben hun geplande routes gewijzigd of volledig geannuleerd, een ongekende situatie die de sector in chaos heeft gestort. De oorzaak: de nieuwe importtarieven die door de Amerikaanse regering zijn opgelegd op goederen uit China.
Deze situatie heeft wereldwijd verstrekkende gevolgen, met als gevolg dat de aanvoerlijnen tussen China en de Verenigde Staten zwaar verstoord zijn. De nieuwste heffingen van de regering-Trump, die op 9 april in werking traden, verhogen de tarieven voor Chinese producten naar 145%, terwijl goederen uit andere landen een heffing van 10% krijgen. Deze ingrijpende maatregelen hebben tot gevolg dat het aantal boekingen voor containerschepen van China naar de VS in de eerste drie weken na de invoering met maar liefst 60% is gedaald.
Gevolgen zijn al zichtbaar
Volgens John McCown, een expert in de containerlogistiek, vormde China in maart nog ongeveer 40% van de containers die naar de VS werden geïmporteerd. De economische gevolgen zijn al duidelijk zichtbaar, en de druk op de havens zal naar verwachting in de komende maanden verder toenemen, met een piek in mei voor de Westkust van de VS en juni voor de Oost- en Golfkust.
Hapag-Lloyd, een van de grootste containerrederijen, meldde dat 30% van de zendingen van China naar de VS zijn geannuleerd. Dit heeft geleid tot een enorme stijging van de vraag naar zendingen uit andere landen in Azië, zoals Thailand, Cambodja en Vietnam. De gevolgen voor de wereldhandel kunnen verstrekkender zijn dan verwacht, met een verwachte daling van 20,5% in de importvolumes van mei en mogelijk een nog grotere daling in juni.
Implicaties voor de Wereldeconomie
De drastische daling van de containerboekingen heeft ernstige economische implicaties, niet alleen voor de Verenigde Staten, maar voor de wereldhandel als geheel. Ryan Peterson, oprichter en CEO van het logistieke bedrijf Flexport, waarschuwde dat de VS jaarlijks voor maar liefst 600 miljard dollar aan goederen uit China importeert, waarvan 95% via containerschepen wordt vervoerd. Deze goederen vertegenwoordigen een retailwaarde van ongeveer 2 biljoen dollar. De invoering van de nieuwe tarieven zou kunnen leiden tot ernstige tekorten, vooral in de zomermaanden.
Craig Fuller, CEO van FreightWaves, benadrukt de mogelijke gevolgen voor de bevoorrading van consumentenproducten. Met de back-to-school periode voor de deur, zal een verstoring van de aanvoer vanuit China leiden tot producttekorten, die al in augustus merkbaar zouden kunnen zijn.
De industrie maakt zich ook zorgen over de mogelijke gevolgen van het zogenaamde "bullwhip effect," waarbij de plotselinge wijziging in het aanbod kan leiden tot een onregelmatige stijging van de vraag, wat de prijzen opnieuw zou kunnen opdrijven. Het is mogelijk dat de containerprijzen de niveaus van de coronacrisis opnieuw bereiken, toen de prijzen van containers tot wel $20.000 per stuk stegen.
Oproep tot snelle actie
Experts in de containersector roepen de Amerikaanse regering op om snel in te grijpen en de nieuwe tarieven te heroverwegen om verdere schade aan de wereldhandel te voorkomen. "De enige oplossing is een de-escalatie van de tarieven," aldus McCown. Ondanks aanwijzingen dat de tarieven in de toekomst mogelijk worden verlaagd, blijft de tijd dringen. Zoals Fuller het stelt: "Er is nog tijd om een crisis te voorkomen, maar de klok tikt."
De situatie in de containersector zou wel eens kunnen uitmonden in een van de grootste verstoringen van de wereldhandel sinds de COVID-19-pandemie, met mogelijke gevolgen die verder reiken dan de handel tussen de VS en China. De wereld kijkt dan ook gespannen naar de komende maanden, waarin de gevolgen van deze nieuwe handelsbelemmeringen volledig zichtbaar zullen worden.
Impact op de wereldwijde handel en Europa
Verstoring van de wereldwijde scheepvaartroutes
Aangezien de VS en China twee van de grootste handelsblokken ter wereld zijn, heeft de verstoorde handel tussen deze landen invloed op wereldwijde scheepvaartroutes. Containerrederijen moeten hun schepen opnieuw inplannen en routes aanpassen, wat gevolgen heeft voor andere markten, waaronder Europa. Dit kan leiden tot vertragingen en hogere kosten voor de scheepvaart.
Verhoogde druk op Europese havens
De daling van de Amerikaanse importen uit China kan resulteren in een herverdeling van containers naar andere markten, inclusief Europa. Dit kan leiden tot een toename van de ladingen naar Europese havens, wat druk legt op de logistieke capaciteit daar. Tegelijkertijd kan de verstoring van de reguliere scheepvaartroutes extra vertragingen veroorzaken in de afhandeling van containers, wat vooral impact heeft op de tijdige levering van goederen naar Europese bedrijven en consumenten.
Verandering in handelsstromen
Europese bedrijven die afhankelijk zijn van goederen uit China, kunnen geconfronteerd worden met langere wachttijden en hogere kosten voor importen. Aangezien sommige goederen die oorspronkelijk naar de VS zouden gaan nu mogelijk naar andere markten worden omgeleid, kunnen er tekorten ontstaan in bepaalde productcategorieën in Europa. Dit geldt met name voor sectoren zoals elektronica, consumentengoederen en industriële producten.
Verhoogde logistieke kosten
Als scheepvaartmaatschappijen hun capaciteit moeten aanpassen door annuleringen van zeereizen, kan dit leiden tot hogere prijzen voor containervervoer. Dit verhoogt de kosten voor bedrijven in Europa die afhankelijk zijn van internationale toeleveringsketens, wat mogelijk doorberekend wordt naar de consument.
Beïnvloeding van Europese exporteerders
Aan de andere kant kunnen Europese bedrijven die goederen naar de VS exporteren, geconfronteerd worden met een afname van de Amerikaanse vraag door de verhoogde invoerheffingen. Dit kan hun omzet schaden, zeker in sectoren waar de VS een belangrijke afzetmarkt is, zoals de automobiel- en technische sectoren.
Reageren? Mail naar [email protected]
Bronnen: gCaptain, Nieuwsblad Transport, FreightWaves