Stel je even voor… je loopt een winkel binnen. Niet zomaar een winkel, maar een plek waar je het gevoel hebt dat ze je écht zien. Niet als de zoveelste klant, maar als een bekende. Een plek waar je je ongelooflijk welkom voelt.
Stel je voor dat het gesprek niet meteen over 'wat zoekt u?' gaat, maar misschien over het weer, over die leuke tas die je draagt, over iets heel gewoons of een lokale gebeurtenis. Dat het goed voelt: hé, deze persoon is oprecht geïnteresseerd en doet zijn best om je te helpen.
Met een glimlach verlaat je de winkel. En wat als die winkel niet alleen maar spullen verkoopt, maar ook een beetje een ontmoetingsplek is? Waar je een goed gesprek kunt voeren, een tip krijgt die verder gaat dan alleen die ene aankoop. Waar je altijd weggaat met warme goodbye-aandacht. Met meer dan alleen productinformatie; met een super goed gevoel en een intense glimlach. Zo begint retaildeskundige Harry Bijl zijn column voor INretail.
Retaildeskundige Harry Bijl.
Ook online een gewaardeerde klant
Stel je voor dat die online shop geen verzameling plaatjes en prijzen is, maar een plek waar je je gehoord voelt. Waar de reactie op je vraag snel komt, een persoon je begrijpt en persoonlijk verder helpt. Iemand die met je meedenkt, verder kijkt dan je directe vraag en je weet te verbazen en verrassen op de momenten die voor jou belangrijk zijn.
Wat als elk contactmoment – of het nu in de winkel is, online of aan de telefoon – voelt als een ontmoeting met iemand die je waardeert? Iemand die de tijd voor je neemt, die moeite voor je doet, die je misschien zelfs verrast met iets onverwachts, iets kleins maar fijns.
Lees hier de complete column van Harry Bijl op INretail.