Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Marktmonitor 2022: slimme buitenverlichting en duurzaamheid sterk in de lift

Uit de Buitenverlichting Marktmonitor 2022 van marktdata.nl blijkt dat de consument in het begin van de corona pandemie zich fors meer is gaan oriënteren op buitenverlichting. Momenteel zit met name buitenverlichting op het gebied van slimme verlichting en duurzaamheid sterk in de lift. Daarnaast zoekt de consument relatief vaker naar buitenverlichting van een bepaalde winkelformule en neemt de rol van merken af.

Marktdata.nl heeft het Nederlandstalige zoekverkeer over buitenverlichting in de Google zoekmachine onderzocht over de afgelopen vier jaar in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften.



Ontwikkeling van het online zoekvolume van buitenverlichting
In de afgelopen vier jaar werd er maandelijks gemiddeld ruim 456.000 zoekopdrachten in Nederland uitgevoerd met de Google zoekmachine op het gebied van buitenverlichting (excl. kerstverlichting). Het zoekvolume is de afgelopen paar jaar gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2019 nog 324.000 zoekopdrachten, in het jaar 2021 werd er maandelijks gemiddeld ruim 531.000 keer gezocht naar buitenverlichting. Het zoekvolume groeide in het jaar 2020 met 73 procent, waarna het zoekvolume in het jaar 2021 met 5 procent afnam. In de eerste acht maanden van 2022 nam het zoekvolume met 14 procent af ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

De sterke groei van het zoekvolume in het jaar 2020 kan worden toegeschreven aan de corona pandemie waarin de aandacht voor alles voor in en om het huis sterk toenam als gevolg van de corona pandemie. De stabilisatie en daling van het zoekvolume in de periode daarna is een correctie op die extreme groei in het jaar 2020. Daarnaast zorgt de inflatie, oorlog in Oekraïne en economische onzekerheid in het lopende jaar ervoor dat de consument de hand op de knip houdt.

Als we kijken in welke maanden van het jaar de consument zich oriënteert op buitenverlichting, dan zien we een groot verschil met verlichting voor binnen. Voor verlichting binnenshuis ligt de nadruk sterk op het vierde kwartaal van het jaar, in de donkere maanden. Voor buitenverlichting is het voorjaar de meest favoriete periode. In de maanden april en mei wordt er het meest gezocht naar buitenverlichting. Deze maanden vertegenwoordigen ieder 11,1 procent van het jaarlijkse zoekvolume.

Trends in buitenverlichting
In de Buitenverlichting Marktmonitor 2022 zijn de historische data tevens geanalyseerd met betrekking tot relatieve groei en relatieve groeiversnelling, waardoor waargenomen trends op het gebied van buitenverlichting met harde cijfers zijn onderbouwd.

Zo blijkt dat momenteel qua type buitenlamp de wandlamp en de staande lamp helemaal in zijn. De grondspot en tuinspot raken juist uit de gratie. Qua stijl is de moderne stijl populairder aan het worden, ten koste van de industriële en retro stijl. En qua vormen doen ronde vormen het goed. De vraag naar hoekige buitenlampen (vierkant en rechthoekig) loopt momenteel achter.

Het productkenmerk met veruit het meeste zoekvolume is de sensor. In de afgelopen vier jaar werd er gemiddeld ruim 84.000 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term “sensor” in de zoekopdracht in relatie tot buitenverlichting. De sensor kan betrekking hebben op bewegingsdetectie of op licht/donker detectie. De term “solar” behaalde per maand gemiddeld ruim 50.000 zoekopdrachten. We zien in het overzicht van meest gezochte producteigenschappen met name productkenmerken terug op het gebied van slimme verlichting, domotica en duurzaamheid. De productkenmerken oplaadbaar, dag en nacht sensor en draadloos hebben een zeer sterke uitgangspositie; zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling is voor deze productkenmerken relatief sterk.

Meer informatie:
Van Es Marketing Services
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo 
0546 45 66 62
06-24207401
info@marktdata.nl      
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: