Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Markt voor tuindecoratie groeit met 72% ten opzichte van 2019

In het eerste coronajaar is het online zoeken van de consument naar tuindecoratie bijna verdubbeld. Ondanks een daling van het zoekvolume in de periode na 2020 is er toch nog altijd sprake van een groei van 72% ten opzichte van het jaar 2019. Van de verschillende tuindecoratie producten was de groei het sterkst bij tuinposters, buitenkleden, bloempotten, buitenkeukens en bloembakken. De barbecue laat slechts een zeer bescheiden groei zien van 13 procent over de afgelopen drie jaar. Dat meldt Marktdata.



Groei online zoekvolume naar tuindecoratie producten
Marktdata.nl heeft het zoekvolume van zoekopdrachten gerelateerd aan tuindecoratie is geanalyseerd over de afgelopen vier jaar, over de periode juni 2018 tot en met mei 2022 (via de Google zoekmachine in Nederland en Nederlandstalig). Allereerst is een database van gerelateerde zoekopdrachten samengesteld. Deze is tot stand gekomen volgens het algoritme van Google dat de gerelateerde zoekopdrachten van tuindecoratie bepaalt. Uiteindelijk resulteerde dit in een database van ruim 20.000 verschillende zoektermen met ruim 126 miljoen uitgevoerde zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar. Uit een analyse van de database blijkt dat het zoekvolume naar tuindecoratie producten in het eerste coronajaar (2020) bijna is verdubbeld. Het zoekvolume nam in dat jaar met maar liefst 96 procent toe. Maar hoe zien de recentere ontwikkelingen op het gebied van tuindecoratie er uit? In dit artikel zoemen we hierop in.

Maandelijks aandeel in het zoekvolume


April en mei belangrijkste tuindecoratiemaanden
In welke periode van het jaar wordt er het meest gezocht naar tuindecoratie producten en hoe sterk is die piek? Hiervoor is het zoekvolume van de zoekopdrachten naar tuindecoratie producten over de afgelopen vier jaar per maand geanalyseerd. Hierbij is gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Indien er iedere maand evenveel wordt gezocht, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden). Onderstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar. Daaruit valt af te lezen dat het zoekvolume naar tuindecoratie producten een sterke piek kent in het voorjaar. In de maanden april en mei wordt er het meest gezocht naar tuindecoratie. Deze maanden vertegenwoordigen samen bijna 35 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In het najaar en de winter wordt er relatief weinig gezocht op het gebied van tuindecoratie.

Procentuele mutatie aantal zoekopdrachten 2020 t.o.v. 2019


Het eerste coronajaar: bijna een verdubbeling
Welke tuindecoratie producten zagen het zoekvolume in het eerste coronajaar (2020) het sterkst toenemen? Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in het jaar 2020 ten opzichte van het jaar 2019 van een aantal belangrijke productgroepen. De gehele markt op het gebied van tuindecoratie groeide in deze periode met 96 procent. Onderstaand figuur geeft de relatieve stijgers en dalers weer.

Tuinposters, buitenkleden, tuinspiegels en buitenkeukens zagen het zoekvolume flink boven het marktgemiddelde toenemen. Relatieve achterlopers qua ontwikkeling van het zoekvolume in de onderliggende periode zijn tuinbeelden, tuinmeubelen en barbecues. Deze productgroepen ontwikkelden zich dan wel beneden gemiddeld, maar zagen nog altijd het zoekvolume met meer dan de helft toenemen.

2021: -5%
Voor het jaar 2021 was de grote vraag in hoeverre de sterke groei van het voorgaande jaar vastgehouden kon worden of dat het zoekvolume weer zou terugvallen naar het gebruikelijke niveau. Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in het jaar 2021 ten opzichte van het jaar 2020 van een aantal belangrijke productgroepen. De gehele markt op het gebied van tuindecoratie kromp in deze periode met 5 procent. Onderstaand figuur geeft de relatieve stijgers en dalers weer.

Procentuele mutatie aantal zoekopdrachten 2021 t.o.v. 2020

De bloempot, het tuinmeubel, de plantenbak en het tuinbeeld zagen het zoekvolume boven het marktgemiddelde toenemen. Relatieve achterlopers qua ontwikkeling van het zoekvolume in de onderliggende periode zijn tuinspiegels, barbecues, parasols en hangmatten. De meeste productgroepen op het gebied van tuindecoratie hadden te maken met een daling van het zoekvolume. Dat is uiteraard niet zo verwonderlijk na een jaar waarin het zoekvolume bijna verdubbelde.

Eerste vijf maanden van 2022: -26%
Ook in het lopende jaar 2022 zien we een verdere afname van het zoekvolume op het gebied van tuindecoratie producten. Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in de eerste vijf maanden van het jaar 2022 ten opzichte van dezelfde periode in het jaar 2021 van een aantal belangrijke productgroepen. De gehele markt op het gebied van tuindecoratie kromp in deze periode met 26 procent. Onderstaand figuur geeft de relatieve stijgers en dalers weer.

Procentuele mutatie aantal zoekopdrachten eerste vijf maanden van 2022 t.o.v. 2021

Eerste vijf maanden van het jaar.

Waren er in het jaar 2021 nog productgroepen op het gebied van tuindecoratie die een groei van het zoekvolume noteerden, in het lopende jaar 2022 zien we bij alle productgroepen een krimp. De krimp bleef voor tuinposters beperkt tot 9 procent, maar het zoekvolume van loungesets liep in de eerste vijf maanden van het jaar met 38 procent terug.

Totaalbeeld 2019-2022
De afgelopen jaren zien we sterke wisselingen per jaar in het zoekvolume. Onderstaand figuur geeft een beeld over de wat langere termijn, waarbij we het zoekvolume van de eerste vijf maanden van dit jaar (2022) vergelijken met dat van de eerste vijf maanden van het jaar 2019, dus de situatie van voor de corona pandemie.

Procentuele mutatie aantal zoekopdrachten eerste vijf maanden van 2022 t.o.v. 2019 

Eerste vijf maanden van het jaar.

Ten opzichte van drie jaar geleden, voor de corona pandemie, is het zoekvolume van tuindecoratie met 72 procent toegenomen. Daarmee is dus een belangrijk deel van de groei uit het jaar 2020 behouden. Ondanks negatieve cijfers over de jaren 2021 en de eerste vijf maanden van 2022 heeft de tuindecoratiebranche een forse groeispurt doorgemaakt. De productgroepen met de sterkste groei zijn tuinposters, buitenkleden, bloempotten, buitenkeukens en bloembakken. De barbecue laat slechts een zeer bescheiden groei zien van 13 procent over de afgelopen drie jaar.

Uit de Woondecoratie Trendmonitor 2021 van Marktdata.nl bleek al dat op het gebied van vloerkleden de buitenkleden de sterkste groei kenden. En de Tuinmeubels Trendmonitor 2021 toonde al aan dat het buitengebeuren in de tuin qua meubels sterker groeide dan de meubels voor in de woning. De sterkst groeiende materiaalsoorten voor tuinmeubels waren in het jaar 2020 bamboe en rotan.

Meer informatie:
Van Es Marketing Services
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo 
0546 45 66 62
06-24207401
info@marktdata.nl      
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: