Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Dit merk is het hardst gegroeid afgelopen jaar''

Behang Marktmonitor 2022: Goudkleurig en retro behang populair

Goudkleurig behang is erg populair onder Nederlandse consumenten. Daarnaast doet de retro stijl het erg goed op het gebied van behang, evenals vogel-, bos-, hout- en bloemenprints. De sterkste groeiers qua
winkelformules zijn Hornbach en Action en op het gebied van merken is Arte de afgelopen paar jaar spectaculair gegroeid. Dit blijkt uit de Behang Marktmonitor 2022.

Uit de Behang Marktmonitor 2022 blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim een miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd op het gebied van behang. En het zoekvolume is de afgelopen paar jaar gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2019 nog “slechts” 717.000
zoekopdrachten, in het jaar 2021 werd er maandelijks gemiddeld ruim 1.259.000 keer gezocht naar behang. Daarmee is het zoekvolume in twee jaar tijd met 75% toegenomen.

Corona-boost
Het zoekvolume groeide in het jaar 2020 met 75 procent, waarna het zoekvolume in het jaar 2021 onveranderd bleef. In de eerste zes maanden van 2022 nam het zoekvolume met 19 procent af ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De sterke groei van het zoekvolume in het jaar 2020 kan worden toegeschreven aan de corona pandemie waarin de aandacht voor het interieur in huis sterk aan populariteit won. De stabilisatie en daling van het zoekvolume
in de periode daarna is een correctie op die extreme groei in het jaar 2020. Daarnaast zorgen de inflatie, de oorlog in Oekraïne en de economische onzekerheid in het lopende jaar ervoor dat de consument de hand op de knip houdt en zich weinig oriënteert op nieuwe interieurproducten.

Januari boven gemiddeld
Als we kijken naar de maanden van het jaar, dan blijkt dat de consument zich niet iedere maand evenveel oriënteert op behang. In de maand januari wordt er het meest gezocht naar behang. Deze maand vertegenwoordigt 10,8 procent van het jaarlijkse zoekvolume. Ook in de periode februari t/m mei en de maanden oktober en november wordt er relatief veel naar behang gezocht.

Goudkleurig behang favoriet
Naar welke specifieke kleuren wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse is het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een kleur een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin de desbetreffende kleur als zoekterm voorkomt in relatie met behang. De kleur met het meeste zoekvolume is de goudkleur. In de
afgelopen vier jaar werd er ruim 30.000 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term “goud” in de zoekopdracht in relatie tot behang. Groen behaalde per maand gemiddeld ruim 21.000 zoekopdrachten. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden kleuren ziet er als volgt uit.

21 Procent van het zoekvolume met kleur-aanduiding heeft betrekking op goud. Op de tweede plaats staat groen met
een aandeel van bijna 15 procent in het zoekvolume. De nummer drie is zwart, welke 13,3 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt. Ben je benieuwd naar de ontwikkeling van het zoekvolume van alle 24 kleuren die zijn geanalyseerd? Je leest het in de Behang Marktmonitor 2022. 

Onderstaand figuur geeft de posities weer van de tien meest gezochte kleuren behang aan het eind van juni 2022. De grootte van het bolletje van een kleur geeft de relatieve omvang weer van de desbetreffende kleur in het online zoekverkeer naar behang. Hoe meer een kleur bovenin het figuur staat afgebeeld, des de sterker de relatieve groei
van het zoekvolume was in de eerste zes maanden van 2022 (ten opzichte van de andere kleuren). Hoe meer een kleur rechts in het figuur staat, des te positiever de relatieve groeiontwikkeling is van de kleur. Rechts van de y-as duidt op een relatief versnellende groei, links van de y-as betekent een relatief afnemende groei. Kortom, hoe groter het bolletje en des te meer bovenin en rechts in het figuur, des te populairder de kleur aan het worden is qua behang.



Het figuur toont in feite de kleurtrends van behang voor het komende jaar, gebaseerd op de ontwikkelingen van de afgelopen paar jaar.

Kwantum meest gezochte aanbieder van behang
De Behang Marktmonitor biedt tevens inzicht in de belangrijkste merken en winkelformules op het gebied van behang. Over de afgelopen vier jaar is Kwantum de meest gezochte aanbieder op het gebied van behang. Goede tweede is Karwei. De top vijf wordt gecompleteerd door Praxis, Gamma en Arte. We zien veel bouwmarkten in de top van de ranglijst.

Het onderzoeksrapport behandelt de meest gezochte merken en winkelformules op het gebied van behang, te weten Action, Arte, AS Creation, Cole & Son, Eijffinger, Elitis, Eric Kuster, Esta, Ferm Living, Fotobehangshopz, Gamma, Gucci, Hornbach, Hotel Chique (van Kek Amsterdam), Ikea, Karwei, Kek Amsterdam, Kwantum, Laura
Ashley, Leen Bakker, Moooi, Perfax (lijm), Pip, Praxis, Rasch, Riviera Maison, Tesa (klevende spijker), Van Gogh, Versace, Vtwonen en William Morris.

Arte, Hornbach en Action sterke groeiers
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat er de afgelopen paar jaar forse verschuivingen hebben plaatsgevonden in de markt. Zo zag Arte het marktaandeel groeien van 4% in het jaar 2019 tot 16% in de eerste helft van 2022. Van de winkelformules laten Hornbach en Action een boven gemiddelde ontwikkeling zien van het marktaandeel.

Bron: Marktdata

Publicatiedatum: