Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bernard Klatte, sales- en marketingmanager Toppoint:

"We financieren de online marketing van onze partners"

Het is inmiddels al 30 jaar geleden dat Bernard Klatte begon met het produceren en verkopen van gordijnen. Door de jaren heen is er enorm veel veranderd. Niet alleen binnen het bedrijf zelf, maar ook in de markt. "Het retaillandschap is compleet anders", legt hij uit. "Waar er destijds (fysieke) winkels als paddenstoelen uit de grond kwamen, sluiten er vandaag de dag veel de deuren." Ook ziet een ieder dat de consument zich online oriënteert in plaats van van print of meerdere winkelbezoek, daar zet Toppoint zich dan ook volledig op in.



Oriëntatiefase
Je wilt gordijnen of andere soort raamdecoratie kopen. Wat doe je dan? Je gaat op Google zoeken natuurlijk. Vanaf dat moment wil Toppoint er bovenop zitten. "De communicatie met de klant gebeurt tegenwoordig voor 90% online. Het is dus zaak om de klant in deze oriëntatiefase te triggeren", maakt Bernard duidelijk. "We willen dat een consument altijd een partner van ons tegenkomt als hij zich digitaal gaat oriënteren. Zij vertegenwoordigen ons namelijk ten opzichte van de eindgebruiker."

Investeren in samenwerking
Om dit te bewerkstelligen wordt er er op een innovatieve manier geïnvesteerd in de samenwerking met de partners. "Als we de krachten bundelen kunnen we beiden meer bereiken. Vroeger maakte je een product en 'thats was it'. Nu is het een compleet plaatje, waarbij je ook moet denken aan online ondersteuning." 

Dit gaat een stuk verder dan enkel productinformatie en afbeeldingen verzorgen. Er wordt vanuit Toppoint namelijk een marketingbudget vrijgemaakt voor de preferred partners. "We bouwen een complete website voor hen, waar we mee in het verzorgingsgebied van haar partner adverteren. Het enige dat wij vragen aan onze partners is hun persoonlijke touch. Persoonlijke fotografie, kleurgevoel etc.", vult online marketeer Angélique Saarberg aan. Dit verwerken wij dan in de uitingen voor onze partners. Belangrijk om te vermelden is dat deze website niet per se de huidige website hoeft te vervangen. Deze kunnen prima naast elkaar functioneren, wij ondersteunen simpelweg zwaar de online aanwezigheid van onze partner.



Vertrouwen
Het enige wat Toppoint van haar partner vraagt is vertrouwen. Een winkel heeft vaak heel veel leveranciers voor al haar productgroepen, waardoor er versnippering ontstaat. "Wij vragen onze klant of ze het aandurven om voor een bepaalde productgroep met één partij in zee te gaan: Toppoint. Hierdoor is het volume dat af wordt genomen bij ons een stuk groter. Daartegenover staat dat wij een fors deel van onze opbrengt terug investeren in de partner. Zo zijn we in staat om een fors marketingbudget te financieren voor hen", aldus Bernard.

Voor een winkelier zou een struikelblok kunnen zijn dat je afhankelijk bent van één leverancier. Toch hoeft dit volgens Bernard niet zo een groot probleem te zijn. "Ben je niet tevreden? Dan kun je altijd nog over op een andere leverancier. Je zit nergens aan vast. Zo simpel is het", al gaat de ondernemer in hart en nieren er uiteraard niet vanuit dat dit het geval zal zijn.

Het ontstaan van dit businessplan is niet over een nacht ijs gegaan. Ongeveer acht jaar geleden is Toppoint dit principe gaan testen en dit bleek goed te bevallen. "We verzorgen én financieren nu zo'n vijf jaar de online marketing van verschillende partners. Deze partners zijn stuk voor individuele grootheden in hun regio, allemaal eigenzinnig met ieder hun eigen identiteit." De komende tijd zal Toppoint zich op dit gebied blijven ontwikkelen, zodat de online aanwezigheid  van haar partners zal blijven groeien.

Meer informatie:
Toppoint
Spectrumlaan 1
2665 NM Bleiswijk
(088) 91 99 80
www.toppoint.eu
contact@toppoint.eu