Manon Idema van Outdoor Lifestyle:

"Bizar druk jaar gehad; onze productie is in vergelijking met concurrenten razendsnel"

Het einde van het jaar is in zicht. Het is een bewogen jaar geweest voor veel ondernemers. We blikken met een aantal ondernemers uit de interieur- en woonbranche terug hoe zij het afgelopen jaar hebben ervaren en hoe ze vooruitblikken naar 2022.

Deze keer is Manon Idema aan het woord van Outdoor Lifestyle.

Hoe blik je terug op 2021?
''Het was een bizar druk jaar waar we heel hard hebben moeten werken om alle bestellingen z.s.m. te kunnen afwerken. Onze levertijd is normaal 2 a 3 weken maar dat konden we echt niet meer waar maken in de covid periode.

Niet alleen omdat onze productie het bijna niet meer aankon maar omdat de stoffen een langere levertijd hadden dan normaal. Sommige stoffen leveranciers hadden ineens hele lange levertijden waardoor onze klanten vaak kozen voor andere merken outdoorstoffen die wel snel konden leveren. Dit waren vaak duurdere en exclusievere stoffen maar dit was geen probleem voor onze klanten. Snel leveren was hun veel waard. Wij zijn nu heel blij dat we meer dan 800 stoffen hebben waaruit gekozen kan worden. Onze langste levertijd afgelopen jaar was 7 weken maar dat waren uitzonderingen. Onze hele productie vindt al 13 jaar plaats in Nederland, wat een ongelooflijk geluk is dat geweest dat we die beslissing toen al hadden genomen.''

Voor welke uitdagingen kwam je te staan?
''De mooiste printen en kleuren stoffen met de snelste levertijden uitzoeken dat is een uitdaging als je 800 stoffen in je collectie hebt zitten en natuurlijk z.s.m. een afspraak kunnen inplannen voor onze klanten. Dat heeft geresulteerd in het piekseizoen, 7 dagen in de week werken, om alle aanvragen z.s.m. te kunnen verwerken. Nu is het een hobby van mij (Manon Idema eigenaresse) en vindt het nog steeds een feestje om ieder terras en veranda in te richten. In de covid periode moest bijna iedereen thuis zitten dus dan maar werken dacht ik. Wij doen al 15 jaar alle bezoeken op afspraak dus wat dat betreft is er voor ons niks veranderd. In onze showroom komen nooit meer dan 2 klanten tegelijk met alle veiligheidsmaatregelen van dien.  Heerlijk alle ruimte voor de klant zelf en in alle rust hun eigen loungeset uitzoeken. Elk bezoek was een uitje voor de klant en een feestje voor mij. Nu hopen dat de klanten niet allemaal in maart, april en mei komen en wat eerder hun loungeset komen bestellen zodat de levertijden in die maanden niet te ver oplopen. Als het in maart al mooi wordt moet je je all weather loungeset al in januari- februari bestellen.''

Wat waren absolute hoogtepunten? Of de meest mooie afgeronde projecten? 
''We hebben een aantal projecten afgerond waar we ook een aantal fotoshoots hebben mogen doen. Dat waren echt prachtige projecten die zelfs hele reportages in woon magazines hebben gehaald. We hebben ook vele loungesets geleverd in Curacao en Bonaire wat ook prachtige locatie waren.''

Welke voornemens/ doelen heb je voor het komende jaar?
''Zo doordraaien als we in 2021 hebben gedaan dan mogen we echt de vlag uithangen. Onze omzet is in 2021 2,5 keer verdubbeld. Bij ons gaat het niet in eerste instantie om omzet, maar voornamelijk om kwaliteit en tevredenheid dan komt de omzet vanzelf. Daarnaast krijgen we in 2022 een hele gerecyclede stoffen collectie en eco vriendelijke stoffen lijn. Helaas zijn de prijzen exorbitant gestegen zoals bij iedereen maar het grote voordeel is dat we al ons aluminium en schuim al hebben ingekocht voor 2022 en geen last hebben van vertragingen. Onze Nederlandse leveranciers zijn geweldig en maken alles op afroep, er zijn korte lijnen en zeer langdurige fijne relaties ontstaan de afgelopen 12 jaar. Wij lopen ver uit op de rest van Nederland en hebben geen last van containers die niet aan komen of vertraagd zijn uit Azië. Onze productie is in vergelijking met andere concurrenten razendsnel. Wie wil er nou niet in deze gekke tijd een loungeset binnen 3 tot 7 weken in de tuin hebben die geheel naar eigen smaak is samengesteld. Als we zo doorgaan in 2022 mogen we dik tevreden zijn.''

Wat wens je onze lezers toe?
''Vooral een gezond en liefdevol 2022 en ik hoop echt dat dit de laatste LD is geweest vooral voor de ondernemers die elke keer weer dicht moeten en niet kunnen doen waar hun passie ligt.''


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven