Van bestelknop tot deurmat: bij het bezorgen van bestellingen komt flink wat kijken voor online retailers. Webwinkels onderscheiden zich door supersnelle levering, stelt Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. "Pakketbezorging wordt steeds sneller, maar ook steeds duurzamer", zegt hij in een interview met De Ondernemer.
Walther Ploos van Amstel.
Jarenlang is voorraadbeheer niet zo belangrijk geweest, vertelt Ploos van Amstel. "Veel orders gingen in rook op doordat een webwinkel te weinig voorraad had", legt hij uit. "Daar wordt nu veel in geïnvesteerd. Bedrijven huren data-experts in: wat ga ik de komende weken of maanden veel verkopen? En waar moet ik mijn logistiek op inzetten? Webwinkels gaan niet voor niets met platforms in zee: veelal omdat ze de logistiek geweldig op orde hebben en omdat ze een hoop voorraad kwijt kunnen in de magazijnen."
Volgens Ploos van Amstel Is logistiek de afgelopen jaren een vorm van marketing geworden. "Je kunt je als webwinkel onderscheiden met een snelle en betrouwbare bezorging", doceert de specialist in (stads)logistiek. "Die winkels moeten kritisch zijn op zichzelf: hoe snel ben ik? Hoeveel pakketjes krijg ik retour? Wat kan ik daartegen doen? Hoe zorg ik ervoor dat mijn percentage ‘perfecte leveringen’ stijgt? Logistiek moet je minstens zo goed zijn als de concurrent. Anders ben je snel klaar."
Lees hier het hele interview met De Ondernemer.