In de onderzoeken die Qudata sinds 2014 doet naar de keukenmarkt wordt de kopers van keukens een aantal vragen voorgelegd over waar men deze keuken heeft gekocht. Zo wordt er gevraagd waarom men zijn keuken daar heeft gekocht. De ondervraagde keukenkopers werden gevraagd op basis van een achttal ‘aspecten’ aan te geven waarom men juist bij die keten een keuken heeft gekocht: discount; kwaliteit; betrouwbaar; bekend; deskundig; snelle levering; dichtbij; en goede service.
Helaas komen bij een dergelijk onderzoek vooral de ketens duidelijk naar voren. De grootste ketens die in dit artikel zijn geanalyseerd vertegenwoordigen bijna 40 procent van de verkochte keukens (in aantallen, niet in euro’s), de kleinere zelfstandige keukenspecialisten vertegenwoordigen ongeveer 30 procent van de markt (opnieuw in aantallen). De resterende 30 procent van de keukenmarkt komt voor rekening van de kleinere ketens en andere aanbieders.
Genesi keukenassortiment van Steel.
Rapport
Ieder jaar doet Qudata een onderzoek onder consumenten naar de aanschaf van keukens. In deze onderzoeken komt de hele customer journey aan de orde, van eerste oriëntatie tot aanschaf van de keuken. Telkens worden ruim 500 personen die een keuken hebben gekocht in de afgelopen zes maanden hierbij ondervraagd.
Bron: Qudata