‘Materiaalsoorten die teruglopen in populariteit sterk verbonden aan industriële woonstijl’

De Verlichting Trendmonitor 2021 geeft een helder beeld van de (veranderende) consumentenbehoeften op het gebied van verlichtingsproducten. Middels een uitvoerige analyse van al het zoekverkeer in de Google zoekmachine van de afgelopen vier jaar van verlichting gerelateerde zoekopdrachten hebben de data-analisten vele aspecten in beeld gebracht. Zo ook de consumentenbehoefte op het gebied van materiaalgebruik bij verlichtingsarmaturen. Uit de analyse blijkt dat armaturen van glas of hout het meest worden gezocht door de consument, maar de materiaalsoorten rotan, bamboe en velvet winnen aan populariteit.



Materiaalgebruik armaturen

Naar welke materialen wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse zijn veertien verschillende materiaalsoorten onderscheiden. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen die men gebruikt bij het online zoeken naar een geschikt verlichtingsarmatuur. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een materiaalsoort is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin het materiaalsoort voorkomt. Uiteraard verschilt het materiaalsoort vaak per soort verlichting.



In de afgelopen vier jaar werd er gemiddeld ruim 35.000 keer per maand in Nederland gezocht naar een verlichtingsproduct van glas. Goede tweede is hout als materiaalsoort voor armaturen met een zoekvolume van ruim 28.000 maandelijkse zoekopdrachten.

De procentuele verdeling van de onderscheiden materiaalsoorten ziet er als volgt uit.

Bijna 29 procent van het zoekvolume met materiaalaanduiding heeft betrekking op glas. Op de tweede plaats staat hout met een aandeel van 22,8 procent in het zoekvolume.

De top-5 wordt gecompleteerd door rotan, bamboe en koper. Een gedetailleerd overzicht van de overige materiaalsoorten tref je in de Verlichting Trendmonitor 2021.

Sterkste en zwakste groeiers in beeld
De jaarlijkse mutatie van het zoekvolume van de drie materialen die procentueel het sterkst groeiden en van de drie die juist het minst groeiden is in onderstaand figuur weergegeven.



In de jaren 2018 en 2019 groeide het zoekvolume van velvet procentueel gezien het sterkst. Ook groeide het zoekvolume van rotan en bamboe sterk. Daarnaast waren over de afgelopen vier jaar ook glas en riet procentueel gezien sterke groeiers qua materiaal waar naar werd gezocht in relatie tot verlichting.

Industriële woonstijl en industriële materialen minder in trek
De vijf materiaalsoorten die ten opzichte van de gehele verlichtingsmarkt de afgelopen paar jaar het sterkst achterbleven qua populariteit zijn beton, koper, ijzer, aluminium en rvs. Opvallend is dat de materiaalsoorten die teruglopen in populariteit relatief sterk verbonden zijn aan de industriële woonstijl. De Verlichting Trendmonitor 2021 behandelt tevens de ontwikkeling van woonstijlen op het gebied van verlichtingsproducten. Daaruit blijkt inderdaad dat sinds het jaar 2020 de populariteit van de industriële woonstijl tanende is.

Meer informatie:
Van Es Marketing Services
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo
tel 0546 45 66 62
mob 06-24207401
info@marktdata.nl      
www.marktdata.nl     


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven