Pijlen gericht op de 'vergeten markt' met Europese expansie

Wisse Koedam COO van Brenger: "Wij kunnen schaalvoordelen bieden aan kleine retailers"

Nooit meer bestelbusjes met lege ruimte op de weg, dat is waar Brenger haar pijlen op richt. Eigenaren Derk van der Have en Wisse Koedam zijn nog jong, maar doen er alles aan om de transportwereld op zijn kop te zetten.

Vijf jaar geleden werd het innovatieve transportbedrijf geboren. Wisse en zijn compagnon bedachten een formule waarbij zowel opdrachtgever en als koerier profijt van hebben. Het platform is gericht op het transport van grote en 'onhandige' producten, voornamelijk interieurproducten van meubelretailers, groothandels en webwinkels.


Wisse Koedam.

Vergeten markt
Wisse ontdekte dat de traditionele transportbedrijven van de 'uglys', oftewel grote artikelen, af willen. Volgens de jonge ondernemer zijn hier verschillende redenen voor. "De markt waarin wij actief zijn is een vergeten markt. Dat komt ook omdat de situatie steeds anders is. De ene keer moet het twee hoog in een appartementencomplex afgeleverd worden en de andere keer op het platteland. Hierdoor is het lastig om dit proces te standaardiseren voor transportbedrijven."

Echter is er nog een belangrijke reden die volgens Wisse ervoor zorgt dat er vrijwel geen bedrijven zijn die zich op de onhandige producten focust. "De markt van de kleine pakketjes groeit ontzettend snel en heeft ook meer volume dan de 'grote spullen markt'. Daar gaan dus ook de meeste investeringen naar toe."



Veel vraag weinig aanbod
Ondanks dat de transportbedrijven zich niet willen branden aan de grote artikelen, is er wel veel vraag naar vanuit de markt. "De enige oplossingen die er zijn is of een eigen bus huren, of een lokaal transportbedrijf inhuren, wat vaak prijzig is. Het aanbod van bedrijven dat grote spullen bezorgt is erg klein. Bedrijven die dat doen zijn bijvoorbeeld Extra@Home en Dynalogic. Echter leveren deze bedrijven alleen voor bedrijven die aan een bepaalde volume voldoen", legt Wisse uit.

Dit is de reden dat veel kleine meubelzaken contact opnemen met Brenger. Wisse licht toe: "
Wij kunnen de schaalvoordelen die een grote retailer heeft aanbieden aan een kleine retailer. Zo zijn ook de levertijden korter, omdat we dagelijks door heel Nederland vele koeriers hebben rijden."



Koeriers
Een ander voordeel van Brenger is dat de order gekoppeld wordt aan een koerier, die de bestelling ophaalt bij de winkel en dat dezelfde dag nog aflevert bij de klant. Bij grotere transportbedrijven gaat dit anders. "Zij halen het product eerst op met een vrachtwagen, om het vervolgens uit te stallen in hun distributiecentrum, zodat het de dag daarna verplaatst kan worden naar een busje en dan pas komt de bestelling bij de klant. Naast dat dit geld en moeite scheelt, zorgen de minder handelingen ook voor een kleinere kans op schade", vertelt Wisse.

Europese expansie
Sinds een aantal weken is het Amsterdamse bedrijf ook in Duitsland actief, wat voor Wisse voelt als 'een heel nieuw bedrijf beginnen'. Hij vertelt dat er al veel aanmeldingen en orders binnenkomen. In eerste instantie ligt de focussen in ons buurland op particulieren. In de loop der tijd groeit dit door naar B2B.

Maar hier blijft het niet bij, de Europese expansie wordt voort gezet. "We gaan ook testen uitzetten in Spanje, Engeland en Frankrijk. Op basis van deze uitkomsten gaan we kijken welk landen de meeste potentie hebben." In de eerste helft van 2022 is het de bedoeling dat er door Brenger een nieuwe investering binnengehaald wordt, zodat het concept uitgerold kan worden naar deze drie landen.


Brenger werd in 2016 opgericht door Wisse Koedam en Derk van der Have. Sinds de zomer van 2017 is het team gegroeid van 2 oprichters naar 40 man sterk.

Koeriers

Om de kwaliteit van de service hoog te houden, moeten nieuwe koeriers zich bewijzen. Eerst krijgen zij alleen toegang tot opdrachten voor particulieren. Dit gebeurt onder andere via Marktplaats, waar het bedrijf sinds 2018 nauw mee samenwerkt.
Als zij na tien orders minimaal een 4,7 van de 5 ster krijgen, mogen zij ook zakelijke transporten gaan doen voor Brenger. De koeriers die zich in de laatste fase (Diamond) begeven rijden voor de businessklanten, zoals Ikea, woonwinkel Goossens en Pronto Wonen.

Ondernemer in hart en nieren
Wisse was al op jonge leeftijd bezig met ondernemen. Voor zijn studie, die hij in Groningen volgde, heeft hij een periode in Mexico gestudeerd. Tijdens zijn verblijf in Noord-Amerika werd hij verliefd op Mescal, een Mexicaanse tequila en besloot dit te gaan importeren vanuit Nederland. Na 'heel wat verkochte flessen' en een mooi avontuur besloot de jonge ondernemer niet door te pakken met zijn dranken handel, zodat hij zich beter kon focussen op zijn studie. 

Geluk bij ongeluk
Ondanks dat Wisse zijn eerste onderneming niet volledig van de grond kwam, had hij de smaak te pakken. Het ondernemerschap kon hem niet loslaten. "Net na mijn studie vergat de moeder van mijn vriendin haar telefoon in Doetinchem, terwijl ze zelf in Utrecht woonde. Toen kreeg ik de vraag of er een snelle manier was om haar telefoon terug te krijgen. Ik dacht: er zal wel een organisatie zijn die dat goedkoop en snel kan regelen. Niks bleek minder waar.Op dat moment werd het idee achter Brenger geboren, waarbij transportvoertuigen op een efficiënte manier gevuld kunnen worden.

De komende jaren heeft Brenger de ambitie om in heel Europa de oplossing te zijn voor het vervoer van transport van grote spullen. "Als je kijkt naar de groei die we ieder jaar doormaken, heb ik er alle vertrouwen in dat wij onze doelen waar kunnen maken", besluit Wisse.

Meer informatie:
Brenger
Vossiusstraat 3
1071AB Amsterdam
zakelijk@brenger.nl
www.brenger.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven