Producent boxsprings en matrassen werkt samen met Know2Eco

Revor Group: circulariteit is de toekomst

"Circulaire economie is een gegeven dat nog zeer onbekend en onbemind is bij het grote publiek. We zijn er echter van overtuigd bij Revor Group dat circulariteit de toekomst is waar we allen naar moeten streven", laat Brand Manager Midas Debruyne (zie foto hieronder) namens genoemde bedden- en matrassenfabrikant weten.

Volgens hem moet het grote publiek de shift richting circulariteit nog maken. "Maar we merken dat er al een kleine groep mensen is die actief op zoek gaat naar dergelijke producten. Know2Eco is een nieuw online platform dat al deze producten verzamelt in een virtueel huis. Op die manier wordt er een online marktplaats gecreëerd met uitsluitend circulaire producten. Één van deze producten is onze circulaire matras. Deze werd twee jaar geleden reeds voorgesteld op de meubelbeurs in Brussel. Door de matras voor te stellen op de website van Know2Eco hopen we om een publiek aan te spreken dat actief op zoek is naar circulaire producten die geen negatieve impact hebben op de natuur", aldus Debruyne van Revor Group.

Sensibiliseren
Know2Eco is een online platform dat circulaire ontwikkelingen aanbiedt aan de milieubewuste consument. Op die manier willen ze mensen sensibiliseren en een stapje dichter komen bij een circulaire wereld.
Stefaan Decorte (zie foto) is ecologisch gedragsveranderaar en oprichter van Know2Eco. Hij groeide op in een boerderij en maakte van dichtbij mee hoe de weersomstandigheden het zijn vader moeilijk maakte om het werk te blijven doen. "Zo groeide ook de affiniteit met ecologie bij mij. Het werd langzaamaan duidelijk dat ecologie en economie onafscheidelijk zijn en het leven doordringt van ieder van ons. Zo doordrong het ook ons gezin door middel van al het extra werk en de stress die daarmee gepaard ging. Uiteindelijk speelde dit zelfs een rol in de gezondheid van ieder individu binnen het gezin."

Ecologie is volgens Decorte een probleem voor ons als mens en vooral voor ons als maatschappij. "De maatschappij kan pas voor welzijn zorgen als ook de context hiervoor aanwezig is. De maatschappij is wel iets die te wijzigen is en de context is iets dynamisch die doorheen de tijd verandert. Een sterke maatschappij is dan ook een maatschappij die mee evolueert met zijn context. Je ziet goed dat de maatschappij nu al best onder druk komt te staan door de veranderende ecologische omstandigheden."

Bestraffend
Vooraleer we de maatschappij kunnen buigen moeten we ons naar de mening van Decorte bewust worden van de nood. "Dat alleen is echter niet voldoende. Aanzetten tot actie bij mensen betekent meer dan bewustwording. We zien dat men veelal bestraffend gaat optreden om deze verandering af te dwingen. Denk maar aan het aankopen van een plastic zakje, betalend naar het containerpark, emissiezones etc. Bedrijven worden dan weer extra belast naargelang hun vervuiling, verbruik enz. Dit creëert helaas een negatieve connotatie wat betreft ecologie."

"Het is nu net die negatieve connotatie die wij willen weerleggen met Know2Eco². We willen mensen op een positieve manier stimuleren om zich op een ecologische manier te gedragen. Er zijn heel wat bedrijven die nu al hun best doen om zo ecologisch mogelijk te zijn.
Denk maar aan Revor Group met hun ecologische matras de Circular (zie foto), Refaced die een ecologische dienst aanbiedt rond brillen of ecopods waar het gaat om ecologische hygiëne middelen. Het zijn nobele, onbekenden voor heel veel mensen maar wij worden hier echt gelukkig van als we dit zien. Het zijn topinitiatieven op vlak van ecologie, comfort maar ook voor je portemonnee."

Ecologisch digitaal 'huis'
"Als Know2Eco² gebruiken we onze tool, een ecologisch digitaal 'huis' waar we al deze prachtige initiatieven verzamelen. We bieden ook zoveel mogelijk voordelen aan om mensen te stimuleren om deze producten/diensten te beoordelen en vooral ook te gebruiken. We willen niet starten vanuit een bestraffend en opdringerig verhaal maar vanuit een steunend en motiverend verhaal. Know2Eco² wil een draagvlak creëren voor ecologie maar dat is best een complexe zaak. De achtergrond maatschappij/psychologie van mij is hier zeer wenselijk."

"Het is echter zo dat ecologie zo doordringend is in verschillende domeinen dat we ervan overtuigd zijn dat we dit multidisciplinair moeten aanpakken. Know2Eco² probeert dan ook te schakelen naar jong team met diverse achtergronden heel relevant aan de opdracht. Naast een zeer sterk intern team laten we ons ook omringen door heel wat externe experts of overheidsorganisaties.
Zo laten we ons ook ondersteunen door Martin Lammerteyn (bedrijfsmentor via Unizo), Marjolein Huygels (community builder), Tubata, professoren en docenten via hogescholen en universiteiten , De POM West-Vlaanderen enz."

Toekomst van morgen
"We zijn zijn een bedrijf die werkt aan de toekomst van morgen omringd door een netwerk van experts met heel fijne partners zoals: revor group, refaced, ecopods enz. Partners die ons als jong innovatief bedrijf een kans willen geven om groei en impact te genereren bij een prangend maatschappelijk probleem namelijk de ecologie.

Meer informatie:
Know2Eco² 
Stefaan Decorte  
+32 (0) 478 60 73 24
stefaan.decorte@icould.com
www.know2eco.be


Revor Group
Noordlaan 2
8520 Kuurne
+32 56 54 12 00
info@revorgroup.be 
www.revorgroup.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Instagram Facebook Rss Twitter LinkedIn

© Wonen360.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven