Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Equilli verhuist en investeert volop in eigen productie

"Nu we verder zijn doorgegroeid, is het tijd om de productie terug in eigen huis te halen"

Equilli heeft de productie weer volledig in eigen handen. Het Belgische bedrijf van Vincent Verhaert, dat een stevige groei doormaakt en tot voor kort in Mechelen kantoor hield, is midden in coronatijd naar een nieuw onderkomen verhuisd. "De crisis heeft ons daarvoor meer tijd gegeven..." In het Vlaams-Brabantse dorp Boortmeerbeek is een pand van 1200 m2 betrokken met kantoor en productieruimte. "Daardoor zijn we flexibeler en hebben we de controle, kwaliteit en service volledig in eigen hand", vertelt Vincent. En er zijn ook uitbreidingsmogelijkheden naar de toekomst toe.
Het merk is gespecialiseerd in matrassen, kussens en bedden met een wetenschappelijk verhaal. Het bedrijf onderscheidt zich door een aanbod matrassen dat ontwikkeld is door wetenschappers met een diepgaande kennis van slaapcomfort en gezondheid.

Het team van Equilli bestaat uit (v.l.n.r.) Alex Schonewille, Vincent Verhaert, Joris Van den Wyngaert, Melina Boeckmans, Johan Oyen en Tim Willemen.

Equilli is in 2014 gestart nadat jarenlang onderzoek was verricht naar een persoonlijk aangepaste matras op de Afdeling Biomechanica van de KU Leuven. Deze wetenschappelijke achtergrond vormt het DNA van het merk en is de basis voor alle producten van Equilli. "De eerste 50 matrassen zijn onder het auditorium van de universiteit gemaakt", vertelt Vincent met een lach. "Maar die ruimte werd al snel te klein. Er werd beslist om de productie uit te besteden aan Belgische partners, waar we tot op heden goed mee samengewerkt hebben. Maar nu we verder zijn doorgegroeid, is het tijd om de productie terug in eigen huis te halen. Alleen dan kun je voor de volle 100% de kernwaarden maatwerk, kwaliteit en service waarmaken. Dat maakt ook dat klanten graag met ons samenwerken."

Wie de trap neemt naar het kantoor, moet dat wel stilletjes doen...

Equilli is opgericht door een team van onderzoeksingenieurs onder leiding van dr. ir. Vincent Verhaert. Hun verwondering over het gebrek aan wetenschappelijk onderbouwde innovaties heeft hen ertoe bewogen om Equilli op te richten. Vanuit de overtuiging dat dit beter kan, wordt het bedrijf gerund door een team van ingenieurs, kinesitherapeuten en andere experten. Hun grootste gemene deler: een enorme fascinatie voor wetenschap en slaap.

Equilli LESS, een minimalistisch bed dat zich onderscheidt door zijn eenvoud en ranke lijnen. 

Ook vandaag de dag investeert het bedrijf samen met verschillende universiteiten nog volop in nieuw wetenschappelijk onderzoek rond gezond slapen. "In ons nieuwe pand hebben we volop de ruimte om te blijven innoveren en dus te investeren in Research and Development. We blijven nieuwe producten ontwikkelen en bestaande doorontwikkelen. Op locatie kun je nou eenmaal sneller prototypes maken. Onze klanten kunnen dan ook de nodige nieuwigheden verwachten."

Na de lockdown
"Als Equilli waren we 2020 enorm goed begonnen", vervolgt Vincent. "Maar toen kwam de coronacrisis... Niettemin lopen we qua omzet nog steeds voor op vorig jaar. Zonder Covid-19 waren we nog meer gegroeid, maar gegeven de situatie mogen we niet ontevreden zijn. Nadat de lockdown was opgeheven in België, kwam de handel weer goed op gang. We zien een duidelijke opleving. Dat geeft vertrouwen voor de nabije toekomst. Mensen trekken zich in deze tijd vaker terug in de woning, daarom willen ze daar ook in investeren. De slaapkamer maakt daar eveneens onderdeel van."

Een kijkje in de fabriek, waar de nodige producten liggen te wachten om als matras te eindigen.

"Ook op onze thuismarkt worden we elk jaar sterker", gaat Vincent verder." De distributie breidt zich verder uit. Daarnaast geven we slaapspeciaalzaken die onze producten verkopen regelmatig trainingen rond ergonomie. Ook de eindgebruiker krijgt de nodige service. Tevens investeren we samen met onze dealers volop in onze merkbekendheid door middel van radiocampagnes. En dat loont, marktonderzoek toont aan dat onze naamsbekendheid mooi in de lift zit."

25 dealers
Equilli heeft een matras ontwikkeld met verwisselbare zones die kan aangepast worden aan de unieke lichaamsbouw en slaaphouding van elke klant. "Ons wetenschappelijk slaapcomfort slaat aan in België. Ook in Nederland krijgen we steeds meer vaste voet aan de grond. We hebben nu een 25-tal dealers die de nodige expertise in huis hebben. Alle winkels hebben een eigen mooie regio. We willen niet dat onze producten op elke hoek van de straat te koop zijn. Exclusiviteit vinden we belangrijk. In België zijn we op een paar blinde vlekken na in alle regio's vertegenwoordigd, in Nederland is er zeker nog ruimte voor een dealerschap."

Aan getuigenissen geen gebrek bij Equilli.

Gelijkenissen
"Of er veel verschillen zijn tussen Vlamingen en Nederlanders?", herhaalt Vincent de vraag. "Ik spreek liever van gelijkenissen, want die zijn er meer. Ondernemers in zowel Nederland als België zijn handelaars die met dezelfde zaken bezig zijn. In ons vakgebied is er vooral concurrentie van online aanbieders en grote ketens die met hoge kortingen strooien. Maar als slaapspeciaalzaak kun je je expertise en service koppelen aan de exclusieve producten van Equilli. Op prijs ga je het nooit winnen, maar je ziet dat een klant graag naar een slaapspecialist komt, omdat hij daar goed geholpen wordt, een persoonlijk advies krijgt en de service ook na aankoop van het product hoog blijft. Die persoonlijke aanpak werkt. Dat we fysiotherapeuten in dienst hebben, geeft ook een bepaalde meerwaarde. Klanten die op zoek zijn naar een matras ervaren bij aankoop immers een stukje onzekerheid. Met Equilli nemen we die onzekerheid zo veel mogelijk weg."

Meer informatie:
Equilli
www.equilli.com