Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzet Recticel Groep groeit met 4,4% door naar een totaalbedrag van 64,6 miljoen euro

De Belgische Recticel heeft haar jaarcijfers over 2019 bekend gemaakt. In de divisie Slaapcomfort zette de positieve verkooptrend, die al in de twee voorgaande kwartalen werd opgetekend, door. Na stijgingen van 3,6% in het tweede en 1,9% in het derde kwartaal, steeg de omzet in het vierde kwartaal met 4,4% tot een bedrag van € 64,6 miljoen. Dit was het sterkste groeipercentage in de loop van 2019. In het eerste kwartaal daalde de externe verkoop van slaapcomfort nog met 8,5%. 

Olivier Chapelle (CEO): “In een klimaat van wereldwijde handelsspanningen en geopolitieke onzekerheid is onze omzet in 2019 met 7,2% gedaald. De omzet werd vooral beïnvloed door de erosie van de verkoopprijzen als gevolg van de sterk gedaalde grondstoffenkosten van isocyanaten en door de zwakke Automobiel- en Comfortmarkten. Onze Soepelschuimdivisie boekte een recordresultaat ondanks lagere volumes. Tegen de achtergrond van een veranderende marktdynamiek werd het groeipotentieel van onze Slaapcomfortdivisie in de laatste 9 maanden van 2019 bevestigd en zijn de winstmarges van deze divisie sterk verbeterd. Gezien de algemene onrust in de autosector, vooral in China, heeft ons Automobielsegment zich aangepast en bleef de impact op haar winstcijfers beperkt in vergelijking met de concurrenten. Hoewel de verkoopvolumes van onze Isolatiedivisie in 2019 zijn gestegen, is de winstgevendheid ervan gedaald door een erosie van de marges wegens de verhoogde concurrentie op de belangrijkste markten, in combinatie met de aanloopkosten van de nieuwe fabriek in Scandinavië.''

Hoewel de winstgevendheid van de Groep licht werd beïnvloed door deze omstandigheden, genereerde Recticel een solide kasstroom, waarmee de financiële schuldenlast verder kon worden afgebouwd.

De verkoop van Automobiel Interiors vordert in ongunstige marktomstandigheden, maar heeft recent vertraging opgelopen door de laatste ontwikkelingen op de Chinese markt, waardoor wij de uitkomst hiervan nog altijd niet bekend kunnen maken.”

Vooruitzichten
Voor 2020 blijven onze kernmarkten moeilijk voorspelbaar gelet op het volatiele economische en geopolitieke klimaat, wat verder nog complexer is geworden door de gevolgen van het coronavirus voor de wereldeconomie. In vergelijking met 2019, en voortbouwend op de sterke positie in zijn kernmarkten en -segmenten, alsook zijn vermogen om zich snel aan te passen aan veranderende marktomstandigheden, heeft Recticel in 2020 als objectief zijn Aangepaste EBITDA te verhogen.

Over
''In de divisie Beddengoed verkopen wij consumentenklare matrassen, lattenbodems en boxsprings onder bekende merknamen zoals Beka®, Lattoflex®, Literie Bultex®, Schlaraffia®, Semballa®, Superba®, Swissflex®, enz. evenals ingrediëntenmerken zoals GELTEX® binnenin en Bultex®.''

www.recticel.com 

Publicatiedatum: