Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Maandelijkse zoekopdrachten van 900.000 naar ruim 1,4 miljoen

Naar deze raambekleding is het meest gezocht

Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan raambekleding voor in huis blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks meer dan een miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar raambekleding. En het zoekvolume is de afgelopen paar jaar fors gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in het jaar 2016 nog 'slechts ruim 900.000 zoekopdrachten, vorig jaar werd er maandelijks gemiddeld ruim 1,4 miljoen keer gezocht naar raambekleding. Daarmee is het zoekvolume in drie jaar tijd met ruim 57 procent toegenomen. Het zijn met name algemene zoektermen die een hoog gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten hebben.

De Raambekleding Trendmonitor 2020 van marktdata.nl biedt inzicht in de oriëntatie, interesse en loyaliteit van de Nederlandse consument met betrekking tot raamdecoratie voor in huis en de ontwikkelingen daarvan in de afgelopen jaren.

Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. Het meten en monitoren van het online zoekverkeer levert objectieve informatie over waar de consument in is geïnteresseerd, naar zoekt en welke behoefte men heeft. Het zoekvolume kan niet zonder meer naar exacte verkoopcijfers worden vertaald maar levert wel concrete informatie over de (veranderende) consumentenbehoefte.

De analyses die marktdata.nl van Google data heeft uitgevoerd op het zoekverkeer naar raambekleding gerelateerde zoekopdrachten hebben betrekking op de periode 2016 tot en met 2019. Eerst is er een database samengesteld van alle zoekopdrachten die aan raambekleding gerelateerd zijn. Hiervoor zijn alle data verzameld van gerelateerde zoektermen op het gebied van raambekleding, zoals gordijnen, gordijnstof, duo gordijnen, jaloezieën, vitrage, inbetweens, rolgordijnen, shades, vouwgordijnen, horren, lamellen, shutters, paneelgordijnen, het kopen, huren en leasen van raambekleding, nieuwe, tweedehands en het zelf maken van gordijnen en alle bekende merken en winkelformules in de branche. Al deze databestanden zijn met elkaar ontdubbeld en hieruit is een database voortgekomen met statistieken over meer dan 55 miljoen zoekopdrachten en circa 10.000 verschillende zoektermen.

Online zoekgedrag
De consument start de oriëntatiefase veelal met een algemene zoekterm en focust zich vervolgens, naarmate het oriëntatieproces vordert, op meer specifiekere zoektermen. De twee zoekopdrachten met het grootste zoekvolume over de afgelopen vier jaar zijn 'rolgordijnen' en 'gordijnen'. Beide zoektermen behaalden een gemiddeld maandelijks zoekvolume van meer dan 33.000 zoekopdrachten. Ook de zoektermen 'houten jaloezieën' en 'luxaflex' hebben een gemiddeld zoekvolume van meer dan 20.000 maandelijkse zoekopdrachten. Daarnaast wordt er frequent gezocht op diverse soorten raambekleding en woordcombinaties met een merk of winkelformule er in. 

Zoekvolume
Het zoekvolume steeg in 2017 met 18 procent, waarna de groei van het zoekvolume in het jaar 2018 met 10,8 procent iets afvlakte. In het jaar 2019 nam het zoekvolume fors toe met 20,3 procent. Daarmee is in drie jaar tijd het zoekvolume met 57,2 procent toegenomen. Wat zegt dit percentage eigenlijk? Stel, je werd als merk of bedrijf binnen de raamdecoratie in het jaar 2019 vijftig procent meer gezocht in de Google zoekmachine dan in het jaar 2016, dan heb je dus toch marktaandeel verloren omdat het algehele zoekvolume op het gebied van raamdecoratie sterker is gegroeid.

Soorten raambekleding
Naar welke soorten raambekleding wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse is een aantal soorten raambekleding onderscheiden. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een soort raambekleding is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin het soort raambekleding voorkomt. Een soort raambekleding kan verschillende benamingen hebben die vrijwel hetzelfde soort raambekleding betekenen. 

Gordijnen
Ruim de helft van het zoekvolume naar soorten raambekleding heeft betrekking op gordijnen. Op de tweede plaats staan rolgordijnen met een aandeel van 16,7 procent in het zoekvolume. De categorie horren en hordeuren heeft een aandeel van 10,2 procent in het zoekvolume. Daarnaast wordt er ook veel gezocht naar jaloezieën.

Trends
Welke trends en ontwikkelingen zien we in het zoekgedrag naar raambekleding qua soorten raambekleding? Uit de ontwikkeling van de interesse in en oriëntatie op de verschillende soorten raambekleding in de zoekopdrachten in Google kunnen we opmaken dat inbetweens, duettes, plisses en jaloezieën de afgelopen paar jaar steeds populairder zijn geworden. Ten opzichte van het jaar 2016 werd er in het jaar 2019 77 procent meer gezocht naar duettes. Ook inbetweens en plisses laten een sterke groei zien in het zoekvolume. De soorten raambekleding die relatief gezien aan populariteit verliezen zijn met name shades en paneelgordijnen.

Woonstijlen
In hoeverre en naar welke woonstijlen wordt er het meest gezocht op het gebied van raambekleding? Bij deze analyse is een aantal woonstijlen onderscheiden. 27,4 procent van het zoekvolume naar soorten woonstijlen op het gebied van raambekleding heeft betrekking op de moderne woonstijl. Op de tweede plaats staat de design woonstijl. De categorie landelijke woonstijl heeft een aandeel van 13,7 procent in het zoekvolume.

Zoeken naar de scherpste prijs
Naast zoekopdrachten over producten en productkenmerken wordt het internet ook vaak gebruikt voor het zoeken naar de scherpste prijs. Het gevaar van internet was toch altijd dat men vooral op prijs kon vergelijken? Hoe vaak wordt er dan gezocht op prijs-gerelateerde zoektermen en in hoeverre is dit een doorslaggevend aspect bij de oriëntatie en aanschaf? De afgelopen vier jaar werd er gemiddeld per maand ruim 11.000 keer gezocht op een zoekterm met de tekst 'goedkope' er in, in combinatie met een (soort) raambekleding. De zoekterm 'aanbieding' volgt met een gemiddeld maandelijks zoekvolume van ruim 8.200 zoekopdrachten. Er wordt weinig gezocht op de termen 'voordeel', 'uitverkoop', 'voordelig' en 'goedkoopste'. De procentuele verdeling van de onderscheiden zoektermen naar een scherpe prijs van raambekleding ziet er als volgt uit.

Lees hier het complete artikel.

Meer informatie:
Van Es Marketing Services
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR  Almelo
tel 0546 45 66 62
mob 06-24207401
info@marktdata.nl
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: