Het conjunctuurbeeld volgens de Conjunctuurklok van het CBS was in mei negatiever dan in april, meldt het CBS. In de Conjunctuurklok van april presteerden 6 van de 13 indicatoren beter dan hun langjarige trend.
De conjunctuurklok is een hulpmiddel voor het bepalen van de stand en het verloop van de Nederlandse conjunctuur. In de Conjunctuurklok komt vrijwel alle belangrijke economische informatie samen die het CBS tijdens de afgelopen maand c.q. het afgelopen kwartaal heeft gepubliceerd. Het conjunctuurbeeld volgens de Conjunctuurklok betreft een macro-economisch beeld en het gaat niet in gelijke mate op voor alle huishoudens, bedrijven of regio’s.
Consumentenvertrouwen verandert nauwelijks
Consumenten waren in mei vrijwel even negatief als een maand eerder. Het consumentenvertrouwen is laag en lag ver onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar. Het vertrouwen van producenten was in mei opnieuw minder positief, maar lag boven het langjarig gemiddelde.
Consumptie huishoudens, export en investeringen groeien
In maart 2023 hebben huishoudens 0,8 procent meer gekocht, voor prijsveranderingen en koopdagpatroon gecorrigeerd, dan in maart 2022. Ze hebben meer diensten gekocht, maar minder goederen.
Het volume (werkdaggecorrigeerd) van de goederenexport was in maart 2,4 procent groter dan in maart 2022. Er zijn vooral meer aardolieproducten, transportmiddelen, machines en apparaten uitgevoerd.
In maart 2023 was het volume van de investeringen in materiële vaste activa 4,4 procent groter dan een jaar eerder. Dat komt vooral doordat er meer is geïnvesteerd in gebouwen en personenauto’s.