Het is momenteel koopjesseizoen in de tuincentra, aangezien retailers proberen om hun voorraden van tuinmeubilair kwijt te raken. Dit jaar verloopt de verkoop van tuinmeubelen echter traag als gevolg van een uitzonderlijk koud voorjaar en economische onzekerheid. Intratuin, Jysk en Brico merken dat de verkoop achterblijft. Dat meldt RetailDetail.
Aangezien retailers hogere inkoopprijzen en kosten hebben, kunnen ze deze niet doorberekenen aan de consumenten. Integendeel, ze moeten juist prijsverlagingen doorvoeren en veel promotie maken. Dit wordt bevestigd door Dirk Ballekens, directeur van de Belgische Tuincentra Vereniging. De retailers zitten namelijk met grote voorraden die ze kwijt moeten.
Als gevolg hiervan zakken de winstmarges van de retailers fors. Bovendien verwacht de sectorfederatie geen beterschap op korte termijn. Tuinmeubilair wordt namelijk doorgaans vroeg in het seizoen gekocht, aangezien mensen later meer bezig zijn met reizen en vakanties. Daarnaast hebben consumenten tijdens de coronaperiode al veel geïnvesteerd in hun huis en tuin, waardoor ze voorlopig even uitgeshopt zijn. De sector verwacht daarom dat de terugval na de coronaperiode nog jaren voelbaar zal zijn.