Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pieter-Leen Burger van merkenhuis Prospectt:

"We sluiten ook 2022 af met groei en voelen een enorme positive vibe"

In het 7-jarige bestaan is het antwoord op de vraag wat een ‘normaal’ jaar is, niet meer te beantwoorden. Jaren van extreme groei bij Prospectt volgden de eerste jaren van investeringen op, waarbij afgelopen jaar nog steeds een mooie groei werd genoteerd. Maar wel groei die op een hele andere manier tot stand kwam dan in 2020 en 2021. 


Pieter-Leen Burger, algemeen directeur van merkenhuis Prospectt.

"2022 begon nog in de slipstream van corona, maar tegen de zomer zagen we een kentering in de cijfers", zegt algemeen directeur Pieter-Leen Burger. "Er werden meer orders geschreven tegen lagere bedragen. Winkels werden voorzichtiger. Ander bestedingsgedrag door de klant, de oorlog in Oekraïne, onzekerheid over energiekosten en het spook van corona zorgden voor een afwachtende, maar ook onderzoekende houding binnen retail Nederland."



Deze onderzoekende houding wierp echter ook vruchten af voor het bedrijf uit Gouda. "Winkels waren nog meer op zoek naar een partij waar ze eenvoudig een onderscheidende collectie konden bestellen zonder met forse orderbedragen geconfronteerd te worden. De aanwas van nieuwe klanten was dan ook onverminderd groot. Dit is enerzijds prettig, maar anderzijds hebben meer klanten dan verwacht voor de groei moeten zorgen."



Verdieping van relaties binnen de Benelux
Het doel voor 2023 is binnen de Benelux met name op groei per winkel te sturen. Het uitbouwen en elke dag beter invullen van de relatie staat centraal. Door een betere website, verfijndere logistiek, maar ook door nieuwe merken te blijven presenteren. Op Trendz werden onder andere 100%LEUK en Senza gepresenteerd en gooiden de nieuwe collecties van Leeff, Gusta en Original Home hoge ogen.

Duitsland
In de Benelux staat groei van het aantal winkels niet zozeer centraal, in Duitsland is dit wél prioriteit nummer één. "Per 1 maart treden twee nieuwe (Duitse) accountmanagers in dienst die voor ons de Duitse markt gaan bewerken. We hebben behoorlijk wat marktonderzoek gedaan en het bleek dat ons concept ook in Duitsland niet te vinden is. Het feit dat we zo snel zulke goede kandidaten op gesprek kregen, bevestigde dit beeld. We pakken het voorzichtig aan; stap voor stap. Zoals we eigenlijk alles wel met een goede combinatie van gezond koopmanschap en gezond verstand doen."



Nieuwe merken
Pieter-Leen noemden het al; er zijn weer twee nieuwe interessante merken toegevoegd aan de collectie van Prospectt. Zit er nog meer in het verschiet? "We zijn altijd aan het kijken naar interessante toevoegingen, maar zijn bijzonder kritisch. Er wordt veel aangeboden, maar een merk moet echt potentie en kwaliteit op alle vlakken hebben, voordat we de gesprekken aangaan. En ja, enkele van die gesprekken zitten in een afrondende fase."



Positive vibes
Wat verwacht je van 2023? "Ik voel aan alles dat het borrelt. Het waren razend interessante jaren, maar ergens ook wel drie jaren met een schaduw van de ene na de andere crisis. Van harte hoop ik dat de behoefte aan positiviteit, die zoveel mensen om mij heen hebben, een beweging in gang zetten die laat zien hoe het kan; met elkaar een samenleving vormgeven waar plaats is voor schoonheid, geluk, plezier en oog voor een ander. Daar dragen we als Prospectt bijzonder graag aan bij", besluit Pieter-Leen.



Meer informatie:
Prospectt
Meridiaan 61 
2801 DA Gouda
(+31)(0)182 686332 
info@prospectt.nl
www.prospectt.nl