Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Oriëntatie en verkoop van kerstproducten bij tuincentra begint al in de maand september'

Ten opzichte van alle andere productgroepen bij tuincentra kent de oriëntatie en aankoop van de consument van kerstartikelen een duidelijke piek in het laatste kwartaal. Maar de oriëntatie en verkoop van kerstproducten bij tuincentra begint al in de maand september. Van alle online zoekopdrachten van de consument op het gebied van kerstartikelen bij tuincentra vindt ruim zeven procent plaats in de maand september. Het totale zoekvolume op het gebied van tuincentra piekt uiteraard in het voorjaar, waarbij de maanden maart tot en met mei populaire maanden zijn bij de oriëntatie en aankoop van tuinproducten bij tuincentra.


Foto ter illustratie: Kerstdecoratie van Edelman BV. Thema Don't Stop Believing.

Online zoekgedrag naar kerstartikelen
Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan tuincentra blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks gemiddeld bijna 5000 zoekopdrachten in Nederland worden uitgevoerd naar kerstartikelen. Het zoekvolume naar kerstartikelen is de afgelopen paar jaar gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in het jaar 2021 nog "slechts" 3700 zoekopdrachten, in het jaar 2023 werd er maandelijks gemiddeld ruim 5600 keer gezocht naar kerstartikelen. Daarmee is het zoekvolume in twee jaar tijd met bijna 50% toegenomen.

Onderstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten met de tekst "kerst" er in over de afgelopen vier jaar. Daaruit valt af te lezen dat het zoekvolume sterk is geconcentreerd in het vierde kwartaal. In november wordt er het meest gezocht naar kerstartikelen. Deze maand vertegenwoordigt ruim een derde deel van het jaarlijkse zoekvolume. In de periode januari-augustus is het zoekvolume te verwaarlozen. Ten opzichte van alle tuincentra gerelateerde zoekopdrachten zijn de zoekopdrachten op het gebied van kerstartikelen er compleet anders uit. Tuincentra kennen een piek in het voorjaar, in de maanden maart tot en met mei.


Maandelijks aandeel in het zoekvolume.

Bron: Structuurrapport Tuincentra 2024

Meer informatie:
Van Es Marketing Services – marktdata.nl
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo
0546 45 66 62
info@marktdata.nl
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: