ABN Amro verwacht voor de retailsector een volumekrimp van 0,5 procent in 2023. Een belangrijke oorzaak is druk op de koopkracht, die ondanks alle overheidsmaatregelen flinke klappen krijgt. Vooral grote aankopen worden uitgesteld. Ook nemen kosten voor veel retailers toe. Deze drukken op de marges. Dat schrijft Gerarda Westerhuis, sectoreconoom Retail en Leisure bij ABN Amro.
Hoewel de koopkracht in 2023 naar verwachting weer iets toeneemt ten opzichte van 2022, herstelt deze nog niet volledig. De koopkracht krijgt dus flinke klappen in beide jaren, ondanks de diverse koopkrachtmaatregelen van de overheid zoals het prijsplafond op energie voor huishoudens. De druk op de koopkracht maakt dat consumenten voorzichtiger worden met het uitgeven van geld, al staat daar een krappe arbeidsmarkt tegenover die dit effect dempt. Een andere mitigerende factor is het gegeven dat er relatief veel gespaard is tijdens de coronapandemie. Dit spaargeld kan dienen als buffer en worden ingezet in krappe tijden. Door de stijgende rente is het echter aantrekkelijk om te sparen in plaats van te consumeren. Tevens sparen consumenten in tijden van onzekerheid als appeltje voor de dorst.
De daling van het reële inkomen pakt voor essentiële goederen anders uit dan voor niet-essentiële of luxegoederen. Consumenten blijven ook in slechte tijden doorgaans essentiële goederen als boodschappen en energie kopen. Wel zoeken consumenten dan naar alternatieven, zoals goedkopere huismerken, koopjes en promoties of stappen ze over van de supermarkt en naar discounters. Daarentegen wordt op luxegoederen het eerst bezuinigd als de koopkracht daalt. Voor niet-essentiële producten geldt overigens eveneens dat consumptiebestedingen kunnen verschuiven naar alternatieven zoals een goedkopere variant, minder van hetzelfde product of tweedehands artikelen.
Lees hier het complete artikel.


Abonneren
Vacatures
- Retail shop assistent | Furnified Brandstore Amsterdam
- Accountmanager | Livingfurn
- Allround verkoper | Blue Rebel Interior
- Accountmanager | Just Design
- Customer service specialist | Profurn
- Internationaal Inkoper Sanitair | RIHO International
- Medewerk(st)er binnendienst | Boxspring Design Roosendaal
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Weer
'Hoge kosten, lage koopkracht raken retailsector'
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-02-03 Dit zijn de allergrootste interieurbedrijven met de meeste winkelvloeroppervlakte
- 2023-02-03 Sterke toename in CEO Fraude
- 2023-02-03 Inflatie daalt in Nederland maar onderliggende prijsdruk houdt aan
- 2023-02-03 Grillige woningprijzen zitten nieuwbouw in de weg
- 2023-02-03 'Huizenprijzen onder druk door hogere rente'
- 2023-02-03 Doe-het-zelfketen Praxis begint marktplaats
- 2023-02-03 Stylisten BNS Crisp geven flitsinterieuradviezen
- 2023-02-03 De Woonindustrie is er (bijna) klaar voor!
- 2023-02-02 'Unieke daling containertarieven'
- 2023-02-02 'Kortere levertijden teken van zwakke vraag'
- 2023-02-02 De volgende stap naar een nieuw Design Museum
- 2023-02-02 Winkel- en online betalingen weer op oude niveau
- 2023-02-02 MaxiMovers Verhuis Service B.V. failliet
- 2023-02-02 Daily Trade Fair in Venlo is van start gegaan 'under construction'
- 2023-02-02 Oud-directeur van Neckermann.com moet 18 maanden de cel in
- 2023-02-01 Waarom kiest Oscar Diele van Flinders Design voor een samenwerking met OrangeValley?
- 2023-02-01 Consumentenproducten 7,6 procent duurder
- 2023-02-01 Vereniging Interieur Importeurs Agenten verwelkomt twee nieuwe leden
- 2023-02-01 Fedustria: 'Uitbreiding energiesteun aan Vlaamse bedrijven is geen wonderoplossing'
- 2023-02-01 'Slechts 8% van de kleinere bedrijven maakt gebruik van artificial intelligence'