Black Friday is vooral online een drukke koopjesdag, met ongeveer 55% meer online betalingen dan op een normale vrijdag, met creditkaarten en iDEAL. De omzet lag zelfs 70% hoger. Aan de fysieke winkelkassa werd er pakweg 10% vaker met pinpassen en creditkaarten betaald dan op een normale vrijdag, voor een 15% hoger totaalbedrag. Dat blijkt uit een bericht van Betaalvereniging Nederland.
Oorspronkelijk was Black Friday een Amerikaanse koopjesdag in fysieke winkels, voordat webwinkels bestonden. Daarom werd door Amerikaanse webwinkels Cyber Monday bedacht, als online tegenhanger van Black Friday. Inmiddels profiteren webwinkels dus meer dan fysieke winkels van Black Friday.
In fysieke winkels werd dit jaar op Black Friday naar schatting 20,5 miljoen keer met pinpassen en creditkaarten afgerekend, voor een totaalbedrag van ongeveer €588 miljoen. Online werden naar schatting 6,43 miljoen creditkaart- en iDEAL-betalingen afgehandeld, voor een totaalbedrag van ongeveer €550 miljoen.
In vergelijking met 2021 zijn er op Black Friday zowel online als aan de toonbank meer aankopen gedaan, voor hogere totaalbedragen. In vergelijking met 2019, het laatste jaar zonder corona, is er alleen online vaker (+60%) en voor meer geld (+85%) afgerekend op Black Friday. Aan de fysieke toonbank liggen dit jaar het aantal pinbetalingen en de pinomzet ruwweg 5% lager dan in 2019.
Foto ter illustratie © Pop Nukoonrat | Dreamstime.com