Een op de vijf Nederlanders laat zich extra inspireren tijdens oktober woonmaand

Veel woonmerken, -winkels en -webshops lanceren in oktober hun nieuwe collectie, de nieuwste woontrends en bijbehorende kleuren. Voor veel consumenten is dat een goed moment om wooninspiratie op te doen. Uit onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht blijkt dat ruim één op de vijf Nederlanders zich extra laat inspireren tijdens oktober woonmaand. Media zijn daarbij een belangrijke inspiratiebron. Zo heeft 42 procent van de Nederlanders wel eens een woonitem gekocht naar aanleiding van een redactioneel artikel in een magazine.


Hoekbank Pommeline van Passe Partout.

Oktober woonmaand populairst onder gezinnen met jonge kinderen
Zowel mannen als vrouwen laten zich op het gebied van wonen extra inspireren tijdens de oktober woonmaand. Onder gezinnen met opgroeiende kinderen (0 tot 4 jaar) is deze maand het populairst: bijna de helft (44%) laat zich extra inspireren en 14 procent staat meer open voor woonaankopen. Deze groep koopt over het algemeen ook het vaakst nieuwe meubels. Zo doet de helft dat minimaal één keer per jaar, terwijl het merendeel van de Nederlanders (67%) dat minder dan eens per jaar doet.

Prijs speelt grotere rol in keuzecriteria
Belangrijke keuzecriteria bij de aankoop van een meubel zijn op de eerste plaats het prijskaartje, daarna de kwaliteit en op nummer drie het uiterlijk. Merkentrouw blijft daarbij nog steeds relatief laag met 24 procent. Daarbij komt dat bijna driekwart van de consumenten open staat voor nieuwe woonmerken.

Joost Prikker, salesmanager Home Deco bij DPG Media: “Door de hoge inflatie van dit moment en de verwachting dat deze voorlopig ook hoog blijft, zie je dat de prijs nog steeds een belangrijke rol speelt in de overweging. Merkentrouw is daarbij nog steeds relatief laag dus het blijft zaak om met de juiste aanbiedingen te komen die daar goed op inspelen. Denk hier goed over na in je communicatie. De consument staat open voor nieuwe merken en aanbiedingen, dus er zijn volop kansen om de consument te overtuigen en jouw product te laten kopen.”

Zichtbaarheid in media tijdens oktober woonmaand
Naast de fysieke winkel blijven media een belangrijke inspiratiebron voor nieuwe woonaccessoires. In de oriëntatiefase, maar ook in het aankoopproces spelen diverse mediumtypen een belangrijke rol. Om deze reden is het volgens Prikker dan ook van groot belang dat je aanbod goed vindbaar én zichtbaar is, vooral in oktober.

Prikker: “Hoewel veel Nederlanders in oktober woonmaand niet direct tot aankoop overgaan, doet een groot deel wel inspiratie op voor een latere aankoop. Als woon- en interieurwinkel doe je er dan ook verstandig aan om jezelf in deze periode aan het publiek te presenteren. Als jij niet zichtbaar bent met jouw merk of product, dan kiest de consument voor een ander. Zorg dus dat je goed zichtbaar bent in deze periode.”

Bron: DPG Media


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven