Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Advertorial

Interior Index blijft in het rood staan

Net als in veel andere sectoren, rollen bedrijven in de woonbranche momenteel van de ene crisis in de andere. Gedurende de coronacrisis moesten veel woonwinkels hun deuren tijdens de lockdowns sluiten, maar gaven consumenten wel meer uit aan woninginrichting. Die extra omzet wordt nu gemist, en bovendien hebben winkels te maken met hogere energieprijzen en huren, personeelstekorten en vertragingen in de toeleveringsketen. Het is dus ook niet verwonderlijk dat de woonbranche economische barometer niet uit de rode cijfers komt.

Bron: Pixabay.

Waar in april de woonbranche economische barometer nog een vrije val leek te maken, is deze in mei iets verbeterd. De barometer sloot mei daarmee af met een behoorlijk negatieve stand van ruim -11. Het positieve is dat dit een stijging van vier punten ten opzichte van de maand ervoor was. Het verschil wordt vooral verklaard door de deelindicator van de woningmarkt. Er werden namelijk in mei iets meer bestaande woningen in ons land verkocht dan de voorgaande maand. Wel een belangrijke negatieve ontwikkelingen is dat de omzet groeide. Dit is echter alleen het geval geweest door prijsstijgingen, aangezien er sprake was van een volumedaling.

Moeilijke tijden in aantocht
Stijgende prijzen van grondstoffen, energie, huren en transport, een mogelijke belastingschuld door coronamaatregelen moeten gaan terugbetalen en consumenten die vanwege de economische onzekerheid hun hand op de knip gaan houden: het zijn allemaal factoren die ervoor kunnen zorgen dat bedrijven in de woonbranche het lastig gaan krijgen. Het is dan ook niet gek dat bedrijven hun financiële cijfers goed in de gaten houden. Uit het jaarlijkse European Payment Report van creditmanagementorganisatie Intrum blijkt bijvoorbeeld dat meer dan tachtig procent van de Nederlandse bedrijven het versterken van hun liquiditeit en cashflow als topprioriteit ziet in 2022.

Aantrekken van vreemd vermogen en privé investeren
Om financieel het hoofd boven water te houden, kan het nodig zijn om op een andere manier te gaan opereren. Moet hiervoor eerst geïnvesteerd worden, dan hebben bedrijven twee keuzes. Of ze kunnen vreemd vermogen aantrekken. Bijvoorbeeld in de vorm van een zakelijke lening. Of de eigenaren investeren privé in het bedrijf. Zij kunnen bijvoorbeeld privé meer geld vrijmaken door minder energie te gaan verbruiken, of een zuinigere auto te gaan rijden. Ook de hypotheek of een lening oversluiten kan voordeel opleveren, dat vervolgens weer in het bedrijf gestoken kan worden. Zeker het oversluiten van een hypotheek of lening is gezien de nog steeds relatief lage rentes erg interessant, en biedt financiële zekerheid voor langere tijd.

Aanpakken om het doel te bereiken
Een lager volume, diverse prijsstijgingen, een personeelstekort en zeer negatief consumentenvertrouwen bieden momenteel geen rooskleurig toekomstbeeld. Het postcoronafeest waar reikhalzend naar uit is gekeken bleek een illusie, en mogelijk gaan veel bedrijven in de woonbranche echt een spannende tijd tegemoet. Ga echter niet bij de pakken neerzitten, en kijk welke mogelijkheden er allemaal zijn om toch je doel te realiseren: zo mooi mogelijke interieurs bij klanten verzorgen!

Publicatiedatum: