Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jan Meerman: "Klanten geven minder geld uit'

Als koeien die voor het eerst weer de wei in mogen. De vergelijking is niet al te charmant maar beschrijft wel het gevoel van retailondernemers die sinds zaterdag weer gewoon open zijn. Is Jan Meerman van INretail nu klaar? Welnee, hij heeft nog een boodschap aan Den Haag want, signaleert hij in zijn nieuwe blog voor De Ondernemer: de lokale steun voor ondernemers verandert, klanten geven minder geld uit.


Jan Meerman, voorman van INretail.

"Natuurlijk ben ik blij dat we weer gewoon open zijn. En net zo teleurgesteld ben ik voor de horeca. Maar we zijn er nog niet in retail. We krijgen steeds meer signalen dat de steun totaal niet past en dat steeds meer ondernemers daardoor in problemen komen. De oorzaak? De overheid die er in 22 maanden tijd niet in is geslaagd om het systeem voor steunmaatregelen zodanig in te richten dat het flexibel om kan gaan met de situatie waarin de meeste ondernemers zich bevinden.

Het systeem en de uitvoering wordt nu 100 procent gebruikt om ondernemers niet te steunen in de schade die zij lijden. Wat hebben we geleerd van de toeslagenaffaire? Stel de mensen centraal en daarna pas het systeem. Hier gebeurt weer precies hetzelfde. Ze leggen uit waarom het niet kan. Dat mocht je zeggen in 2020, maar dat mag je niet meer zeggen in 2022. Ze hebben niets geleerd.

Omzetverlies aantonen
Het probleem is dat veel ondernemers niet kunnen aantonen dat zij in het laatste kwartaal van vorig jaar 20 procent omzetverlies hebben geleden. Maar de pijn is er niet minder om. Wij hebben uitgerekend dat retailondernemers tussen de 10 en 12 procent omzet hebben gemist door die vier weken lockdown eind december en begin januari. Laten we ervan uitgaan dat je nog wel iets goed maakt via online en click&collect.

Dan nog is de netto schade 8 procent. Op een miljoen omzet, mis je dan 80.000 euro. De gemiddelde winst van een ondernemer in de retail is 5 procent van dat miljoen: 50.000 euro. Ze zitten dus op -3 procent en je hebt nergens meer iets kunnen corrigeren, want einde jaar.

Oplossing
De oplossing: de drempel moet van 20 procent terug naar 0 procent. Dan zegt de overheid: 'ondernemers gaan het onterecht aanvragen en je krijgt fraude'. Dan zeg ik: Neem dat voor lief! Wij hebben uitgerekend dat naar nul gaan in de non food retail ongeveer 2,5 miljard euro kost. Stel nou eens dat een miniem percentage daar onterecht gebruik van maakt", besluit Jan Meerman zijn blog.

Lees hier de hele blog op De Ondernemer.

Publicatiedatum: