In totaal zijn er 9.114 nieuwe meubels niet aangeschaft, 5.392.694 kilometers nooit gereden en is er 1.149.784 kilo aan CO2 bespaard door Brenger. Dat blijkt uit het impactrapport dat het vervoersplatform openbaar heeft gemaakt.
"Het zijn cijfers waar we trots op zijn. In 2021 hebben we met ons vervoersplatform voor zakelijke en particuliere transporten samen met duizenden Nederlanders kunnen bijdragen aan een betere wereld. Elk transport is immers te koppelen aan een koerier die de route toch al rijdt. Resultaat: meer efficiëntie. Minder kilometers. En dus minder uitstoot. Zo realiseren we sámen impact", aldus oprichters Wisse Koedam en Derk van der Have.
Rekenmodel
Om de totale hoeveelheid besparing te berekenen, is er eerst gekeken naar de hoeveelheid meubels die niet is geproduceerd doordat Brenger de levensduur van tweedehands producten verlengt. Hiervoor zijn drie elementen met elkaar vermenigvuldigd. Om precies te zijn: het totaal aantal tweedehands producten, het percentage klanten dat
anders hetzelfde product nieuw had gekocht en een factor voor de levensduur van tweedehands producten in vergelijking tot nieuwe producten.
In de enquête werden de klanten van Brenger gevraagd óf ze een tweedehands product lieten vervoeren. En als dit het geval was, of zij dit product anders nieuw hadden gekocht. Uit de 3.223 verkregen antwoorden bleek dat 16,4% het zonder Brenger nieuw had gekocht.
Wat Nederlanders het meest door Brenger laten vervoeren. Respectievelijk bestaat dit uit kasten, banken, tafels, stoelen en bedden.
Goed om te weten
In de berekeningen van de impact op het uitstoten van CO2 spelen natuurlijk verschillende factoren een rol. Daar is rekening mee gehouden tijdens het onderzoek. Zo is het gewicht, het rijden in de spits en de leeftijd van een voertuig meegenomen in het onderzoek.
Nog maar het begin
"Het is onze ambitie om 20.590 ton CO2 te besparen in 2025. Dat is 0,43% van de totale Nederlandse CO2-uitstoot dat veroorzaakt wordt door vervoer over land. Dit willen we bereiken door de busjes nog optimaler te vullen en daar worden we steeds beter in. Ook gaan we stappen maken in het nog efficiënter combineren van transporten, zodat we de beste combinaties kunnen maken voor onze koeriers. Dit gebeurt nu al op kleine schaal maar zal in de toekomst uitgebreid en geoptimaliseerd worden. Verder willen we de busjes duurzamer laten rijden en bewegen we ons bij Brenger naar een elektrische bezorging." Dat laat het bedrijf weten in het rapport.
Ten slotte zal de verkoop van tweedehands meubels toenemen en ziet Brenger hierin mooie kansen om het tweedehands aanschaffen van meubels nog makkelijker te maken en zo de toenemende trend goed te kunnen ondersteunen.
Bekijk hier het hele impactrapport van Brenger, waarin uitgebreid informatie wordt verstrekt over het onderzoek. Ook de berekeningen en bronnen worden nader toegelicht.
Derk van der Have, medeoprichter en CEO van Brenger, over het impactrapport 2021.
Meer informatie:
Brenger
Vossiusstraat 3
1071 AB Amsterdam
zakelijk@brenger.nl
www.brenger.nl