Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Vraag nú een faire prijs voor transport’

De vooruitzichten voor de sector transport en logistiek voor 2022 zijn positief. De economie blijft volgend jaar groeien, zij het gematigder dan dit jaar. Nu is het bovendien hét moment om een faire prijs te vragen voor kwalitatief goede dienstverlening. Dat schrijven Bart Banning, sector banker, en Albert Jan Swart, sectoreconoom, namens ABN Amro.

De bank verwacht voor dit jaar een economische groei van 4,4 procent. Het derde kwartaal van 2021 deed het economisch gezien beter dan verwacht en ook voor het vierde kwartaal voorziet de bank aanhoudende economische groei. "De transportsector profiteert hiervan en is minder geraakt dan we aan het begin van de coronacrisis hadden verwacht", aldus Banning en Swart.


Foto ter illustratie: Invictus999 | Dreamstime.

"De sector heeft bewezen maatschappelijk vitaal en veerkrachtig te zijn, en houdt letterlijk alles in beweging als de rest stilvalt. Al hebben specifieke segmenten zoals event- en horecalogistiek het nog steeds erg lastig. De sterke economische groei dit jaar betekent dat er minder economische groei in het vat zit voor 2022, maar de economie zal nog wel blijven groeien. De transportsector moet er wel rekening mee houden dat er internationaal nog sprake zal kunnen zijn van verstoringen in supplychains door lockdowns in China en Vietnam en het stilleggen van containerterminals daar."

Stijgende transportprijzen
Volgens Jan Swart blijkt uit recente cijfers van het CBS en geluiden uit de markt dat wegtransportondernemers positief zijn over hun concurrentiepositie, ondanks de sterk stijgende kosten. "Ondernemers moeten minimaal deze hogere kosten kunnen doorberekenen. Uit de conjunctuurenquête van het CBS blijkt dat 42 procent van de wegvervoerders verwacht binnen drie maanden hun prijzen te verhogen in de onderhandelingen met hun opdrachtgevers. De prijzen zijn nu al een aantal procenten hoger dan vorig jaar door de hogere cao-lonen en hogere verzekerings- en afschrijvingskosten. Ook de gevolgen van de arbeidsmarktkrapte zijn merkbaar. Vanaf het tweede kwartaal van dit jaar is in de sector het beeld teruggekeerd van een groot tekort aan personeel en vooral chauffeurs."

Swart vervolgt: "Internationaal zie je de prijzen stijgen door een groot tekort aan chips grondstoffen en andere materialen, maar vooral aan transportcapaciteit. Dat blijkt uit data van IHS Markit. Onder meer langere levertijden van trucks zijn hiervan het gevolg. Maar alleen hogere kosten doorberekenen is voor ondernemers geen garantie om een behoorlijk rendement te behalen. Daarom is het nú het moment om een faire prijs te vragen voor transport. De servicegraad van de transportsector is hoog; ook als er in deze tijd van krapte iets extra’s moet worden gedaan, staat de sector klaar. Daar hoort een juiste prijs bij. Transportgarantie is voor opdrachtgevers momenteel belangrijker dan prijs."

Bron: ABN Amro

Publicatiedatum: