Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (55%) verkoopt (tweedehands) producten en diensten via internet of apps. In de meeste gevallen gaat het om de productcategorieën huis & tuin, kleding & schoenen en elektronica. Dit blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam onder bijna 7.000 Nederlanders.
Huis & tuin producten vaakst verkocht
Van alle online verkopers heeft 31% in de afgelopen twaalf maanden één of meerdere producten verkocht in de categorie huis & tuin. Andere populaire categorieën zijn elektronica (22%), kleding & schoenen (22%) en sport, spel & hobby. Onder vrouwen (28%) is het verkopen van kleding & schoenen populairder dan onder mannen (14%). Elektronica wordt daarentegen juist vaker door mannen via online marktplaatsen verkocht.
Productcategorieën verkocht
Gebruiksgemak belangrijkste motief
Online verkopers maken hun keuze voor een marktplaats voornamelijk op basis van gebruiksgemak (42%). Ook de populariteit (35%) van het platform is een belangrijk motief. Meer dan één op de vijf verkopers (22%) kiest op basis van (lagere) advertentiekosten. De top vijf wordt gecomplementeerd door betrouwbaarheid (16%) en gebruiksplezier (14%). De minst genoemde motieven zijn kwaliteit van de klantenservice (2%) en verzendopties (2%).
Bron: Multiscope