Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Interview met CEO Henk Teunissen van Rivièra Maison:

"Onze orderportefeuille puilt uit en nog steeds plussen we elke maand in aantal bestellingen"

Maandag zat Henk Teunissen (63) precies 36 jaar in het vak. Of hij de 40 vol maakt, is nog de vraag. "Als er over een jaar of twee, drie een goede investeerder langskomt, verkoop ik de aandelen of een deel ervan. Ik kan het mijn kinderen niet aandoen om een bedrijf met 400 werknemers over te dragen. Als ik nog een adviesfunctie mag blijven vervullen, zou ik dat mooi vinden. Ik wil echter geen volle agenda meer", vertelt de baas van Rivièra Maison. Hij wordt sinds juni 2020 bijgestaan door managing director Edo Beukema. "Hij bestuurt het bedrijf, zelf houd ik me vooral bezig met creatieve zaken; ik bemoei me met alle meubelen. Voor de accessoires heb ik zeven meiden. Met het creatieve deel van de marketing bemoei ik me ook", legt CEO Teunissen uit.

In een openhartige interview bespreken we coronajaar 2020 en blikken we vooruit. Ook de Haagse politiek komt aan de orde. Hij vindt het beleid (lees: de ingestelde beperkingen) rond covid-19 niet kunnen. "Door premier Rutte wordt het werken onmogelijk gemaakt. Ik heb zelf aan de zuurstof gelegen en dacht dat ik de volgende ochtend niet zou halen. Dus ik weet waar ik over praat. Maar als de regering nog een half jaar de zaak dicht houdt, hebben wij als Nederland straks geen geld meer. KLM heeft 35 miljard euro gekregen, de helft van de totaal verleende steun aan bedrijven. Dat gaan ze nooit meer terug betalen. Ik heb mijn hele leven op de VVD gestemd, dat ga ik dit keer niet doen", zegt hij resoluut.

CEO Henk Teunissen van Rivièra Maison op de nieuwe bank Brandon. "Dat gaat onze best verkopende zitmeubel worden", weet hij nu al te vertellen.

De oprichter en eigenaar van woonwinkelketen en groothandel Rivièra Maison is niet snel tevreden. Dat hij een succesvol bedrijf leidt, wilt hij best beamen. Om er vervolgens aan toe te voegen: "Het kan altijd beter. Ik zie altijd onvolkomenheden. Ben best perfectionistisch. Wil altijd de beste zijn.
Het afgelopen jaar is het digitaal hard gegaan. We waren goed voorbereid op 2020, maar het had beter gekund. De nieuwe website kon nog niet live, inmiddels draait hij nu goed, al zie ik nog wel talloze verbeterpunten", vertelt de positief kritische ondernemer.

Orderportefeuille puilt uit
"2020 was geen heel beroerd jaar", vervolgt hij. "De wholesale (groothandel) verliep prima. Ook nu nog; onze orderportefeuille puilt uit en nog steeds plussen we elke maand in orders. Ook in het buitenland; in alle landen is er grote behoefte aan woonspullen, wereldwijd wordt er thuis gewerkt en geklust. Ik doe er zelf ook aan mee. 
De retail heeft het her en der wat laten liggen. We hebben 18 eigen winkels, waarvan 13 in Nederland. In Duitsland hebben we er vier en één in Oslo (Noorwegen). Met onze winkels zitten we bijna nooit op woonboulevards, maar in binnensteden. Doordat daar bijna alles op slot zat, hebben we het niet goed gedaan. Daarom moeten de terrassen weer snel open; dat zorgt voor levendigheid in de binnenstad en heeft zijn positieve weerslag op de retail. In de lockdownperiode kampen we met een omzetdaling van rond de 70, 80%."


Waan je in een luxe lodge te midden van de woestijn in Arizona. Deze zomerse eetkamer setting komt uit de SS21 themacollectie Desert Secrets van Rivièra Maison.

Wereldwijd telt Rivièra Maison zo'n 600 dealers die de producten van het interieurmerk verkopen. Van oudsher is het bedrijf bekend om zijn klassieke stijl, maar worden nu ook ook klanten bediend die van stoere of luxe producten houden. Deze drie stijlen zorgen niet alleen voor herkenbaarheid, maar ook dat alle doelgroepen goed bediend kunnen worden. "De nieuwe stijlen zijn vooral verantwoordelijk voor de huidige groei."

Nieuwe dimensie
Rond Pasen beleeft de onderneming met de opening van een winkel in de Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam een nieuw hoogtepunt. Een allesomvattende winkelervaring staat in deze Rivièra Maison Store 2.0 centraal. Volgens Teunissen bereiken hier persoonlijke aandacht, service en advies een nieuwe dimensie. Dit wordt bereikt met een ruime Interior Design Studio voor advies op maat, het Rivièra Maison Atelier voor het personaliseren van producten en custom made items, The Gifting Station en de RM bar voor de lekkerste drankjes. Bijna 1000 m² pure inspiratie, sfeer en beleving voor de klant, aldus Teunissen.

Heerlijk uitgestrekt loungen op de modulaire Brandon Sofa, de perfecte bank voor een ontspannen avond.

Opengooien

Een klein jaar geleden had Teunissen niet veel te vertellen. Zowel hij als zijn echtgenote belandden, besmet door het coronavirus, in het ziekenhuis. "We hebben er beiden vijf dagen in gelegen. Ik had een dubbele longontsteking. Na twee weken was ik weer aan het werk. Ik doe nu alles weer, ervaar geen nadelige gevolgen. Elke avond loop ik 4, 5, 6 km met de hond."
Als retailexpert wordt door ingewijden vaak een beroep op zijn deskundigheid gedaan. Hij betreurt het dat de politiek te weinig daadkracht toont. "De overheid moet nu de boel open gooien. Onder bepaalde restricties kan dat makkelijk. In een woonwinkel is er per klant veel meer ruimte beschikbaar dan in een supermarkt. De meeste meubelzaken zijn rond de 1000 m2; je hoeft er per keer toch geen 40 toe te laten?!
Als we straks (helemaal) open gaan, verwacht ik wel een inhaalslag. Accessoires en zo zijn tot heden volop via webshops gekocht, maar als de consument een bank wilt kopen, dan wil hij daar toch eerst een keer op hebben gezeten. Dat kon tot afgelopen woensdag niet. Er zijn op meubelgebied nog heel wat uitgestelde aankopen", verwacht Teunissen.

Kortetermijnpolitiek
Ook Rivièra Maison heeft te maken met de containerschaarste, omdat het producten uit China, India en Indonesië importeert. "Er wordt door vervoerders een spelletje gespeeld. Niet slim, want deze kortetermijnpolitiek gaat ze klanten kosten. Het zet niet alleen ons aan het denken. In Amerika zie je dezelfde tendens, daar laten ze meer in buurlanden als Mexico produceren. Voor Rivièra Maison breidt het aantal Europese leveranciers nu ook sneller uit. Onze complete zitmeubelenlijn wordt al in Europa gemaakt. Verder laten we bijvoorbeeld een handmade servies in Italië produceren. In landen als Portugal, Polen en Spanje zit op productiegebied nog veel muziek. In China doen we vooral een beroep op gespecialiseerde bedrijven. Dus voor de prijs laten we het daar niet (meer) produceren." 

Een chique woonkamer setting uit de SS21 themacollectie Enchanting Garden van Rivièra Maison, een collectie geïnspireerd op een luxe oranjerie.

Toekomst
Over een aantal jaren hoopt CEO Henk Teunissen op een investeerder die zijn aandelen - of een deel daarvan - wilt overnemen. Zijn drie kinderen (een zoon - de oudste - en twee dochters) wilt hij niet met de onderneming opzadelen. "Dat moet je je kind niet aan willen doen: 400 mensen aansturen. De oudste is 28, die houdt zich bezig met digitale innovatie. De jongste zit nog op school, volgt een creatieve opleiding en loopt hier stage. De middelste heeft een verstandelijke beperking. Door de coronabeperkingen - ze werkt drie dagen in de horeca - kwam ze thuis te zitten. Dat was geen doen. Ze staat nu in ons bedrijf achter de bar. Ze leeft helemaal op."
De nabije toekomst ziet hij rooskleurig tegemoet. "Maar dan moet de regering in april wel alles opengooien! Ik ga ervan uit dat het gezonde verstand zegeviert. Mensen moeten hun vrijheid weer terugkrijgen."

Meer informatie:
Rivièra Maison
www.rivieramaison.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Instagram Facebook Rss Twitter LinkedIn

© Wonen360.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven