Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Online kanaal was vaak enige verkoopmogelijkheid in januari'

Ongekende omzetdalingen woninginrichting

De detailhandel heeft in januari 5,9 procent minder omgezet dan in januari 2020, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 8 procent lager. De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus leidden tot een ongekende krimp van de omzet in de non-foodsector. De foodsector realiseerde juist meer omzet dan een jaar eerder. Online werd ruim 92 procent meer omgezet door de detailhandel.

FOTO TER ILLUSTRATIE © Kasto80 | Dreamstime.com 

De omzet van de winkels in non-food kromp in januari ongekend met 37,7 procent. Dat is de grootste koopdaggecorrigeerde omzetdaling sinds het begin van de publicatie in januari 2005. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 39,3 procent lager dan een jaar eerder.

Binnen de non-foodsector was het beeld uiteenlopend. Winkels in meubels en woninginrichting kampten met een omzetdaling van 38,1%, winkels in consumentenelektronica raakten een derde tot de helft van de omzet kwijt. Vloerenzaken zagen hun omzet met 'slechts' 12,7% teruglopen. Voor veel winkelbedrijven was het online kanaal de enige mogelijkheid om nog omzet te behalen in januari.

Online omzet 92,1 procent hoger
De online omzet was in januari 92,1 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Sinds het begin van de publicatie van de internetverkopen in januari 2014 is de groei niet zo sterk geweest. Dat geldt zowel voor de webwinkels als de multi-channelers. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 65,9 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet normaal gesproken een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 128,7 procent.

Bron: CBS

Publicatiedatum: