Abonneren

Vacatures



Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Marketingconsultant geeft bijzonder inkijkje in woelige periode

"Er zijn artikelen verschenen en posts geplaatst die de Recor Group schade hebben berokkend"

Marketing- en communicatiedirecteur Thomas Dujardin (foto) geeft in een column een opvallend inkijkje in de achterliggende periode van de Recor Group. Volgens de marketingconsultant is er veel gezegd en geschreven over Recor de afgelopen maanden. "Ik heb gemerkt dat er nog heel wat onduidelijkheid is."
Met zijn verhaal hoopt hij wat verheldering te brengen. "Ik heb het relaas van deze woelige, boeiende periode vanuit mijn persoonlijke ervaring (als startende zelfstandige) beschreven", aldus Thomas, die in november vorig jaar startte als zelfstandig marketing consultant.

Het was voornamelijk de meubeldivisie van Recor Group die in de problemen zat toen Thomas er kwam werken. "De familie Corthouts heeft de afgelopen 10 jaar miljoenen geïnvesteerd in deze divisie, maar door internationalisering en prijsdruk was het moeilijk om concurrentieel en rendabel te blijven. Het wegvallen van een aantal aanzienlijke internationale orders bracht de divisie in moeilijkheden. En corona heeft daar nog een stevige schep bovenop gedaan. Zoals zoveel bedrijven kregen we te kampen met cashflow problemen en was de zuurstof voor het transformatieplan plots weg. Er zat niets anders op dan het aanvragen van bescherming tegen schuldeisers (WCO). Voor alle duidelijkheid, deze bescherming had enkel betrekking op de meubel- en salonproductie in Hasselt, niet op de activiteiten van Recor Bedding in Genk." 

Zoals eerder gepubliceerd door Wonen360 gaf de rechtbank Recor NV vier maanden de tijd om samen met een gerechtsmandataris op zoek te gaan naar overnemers voor de twee divisies: meubel en salon. "Aangezien het de ambitie was om de continuïteit van beide divisies te garanderen, was het van groot belang dat de sereniteit bewaard bleef in deze onzekere periode, bij onze werknemers, bij onze retailpartners, bij onze leveranciers, bij de consument en in de pers", schrijft Thomas.

"In voortdurend overleg met de CEO, de familie en een aantal andere sleutelfiguren van Recor Group, hebben we getracht om openlijk en eerlijk te communiceren met alle stakeholders doorheen het hele WCO proces, om onze daadkracht te tonen, maar tegelijkertijd ook onze kwetsbaarheid niet weg te steken en authentiek te blijven. Ik heb geleerd dat een degelijke voorbereiding en eerlijkheid de sleutels zijn voor goede crisiscommunicatie: Alle mogelijke scenario’s en mogelijke reacties van de stakeholders op je vizier hebben en voorbereiden, een gedetailleerd draaiboek maken, continu overleggen met de CEO en de familie, regelmatig proactief communiceren, snel reageren en te allen tijde authentiek blijven."

"Wat er in de pers of op social media verschijnt hebben we uiteraard niet altijd in de hand. Er zijn artikels verschenen en posts geplaatst die eenzijdig en sensatiegericht waren en die heel wat polemiek hebben veroorzaakt, zelfs schade hebben berokkend. Ik heb ook gemerkt dat mensen vaak enkel de koppen lezen, iets wat de laatste jaren ongetwijfeld nog versterkt is door de betaalmuur van de nieuwssites. Het resultaat is dat we vaak geen volledig beeld krijgen van wat er gebeurt. Als je de koppen hebt gelezen, ga je er vanuit dat het gedaan is met Recor. Niets is minder waar. "

"De meubeldivisie in Hasselt is jammer genoeg wel stopgezet. Ondanks verwoede pogingen van de directie en de familie om een overnemer te vinden en constructieve gesprekken met verschillende kandidaten, is er geen oplossing uit de bus gekomen. Meer dan 160 mensen hebben hun baan verloren, fantastische collega’s die met hart en ziel voor Recor gewerkt hebben. Dat raakt iedereen. Ik heb vernomen dat een heel aantal van hen ondertussen nieuw werk heeft gevonden. Dat verwondert mij niets en dat doet me vooral veel plezier, want het zijn geen evidente tijden."

"Wat in de media veel minder aan bod is gekomen, is dat er ook 50 jobs zijn gered. De familie Corthouts heeft zelf een bod gedaan op de salondivisie. En dat bod is aanvaard door de rechtbank. De salonproductie en de ondersteunende diensten zijn ondertussen verhuisd naar de site van Recor Bedding in Genk. In Genk werken nu een kleine 100 mensen, waarvan een groot deel in de productie. En dat is uniek in deze sector. Recor Group produceert al zijn bedden en matrassen, alsook de salons en relaxfauteuils van zijn luxe collectie in België. In het totaal telt de groep nog steeds meer dan 400 werknemers, waarvan circa 150 in België en de rest in Centraal Europa waar Recor Group nog bijkomende (zitmeubel) productie heeft."

In WATT17, de voormalige elektriciteitscentrale op de mijnsite van Heusden-Zolder, vond van 9-11 september een show voor retailers.

Het resultaat hebben we de afgelopen dagen gepresenteerd tijdens een show voor onze retailers in WATT17, de iconische voormalige elektriciteitscentrale op de mijnsite van Heusden-Zolder

"Samen met Adrien en Charles Corthouts, met topdesigner Frederik Delbart, met Hande Soydan, een van de strafste grafisch designers waarmee ik al gewerkt heb, en met nog een hele resem andere top collega's, hebben we de afgelopen maanden keihard gewerkt aan de doorstart van Recor salons, de herpositionering van Sofabed en de vernieuwing van Recor Bedding. Het resultaat hebben we de afgelopen dagen gepresenteerd tijdens een show voor onze retailers in WATT17, de iconische voormalige elektriciteitscentrale op de mijnsite van Heusden-Zolder. We laten een woelige periode achter ons en we schrijven een nieuw verhaal. Charles en Adrien zetten de rijke traditie van Recor, het levenswerk van hun grootvader René Corthouts, verder met een nieuwe frisse wind. En ik ben trots dat ik mag meeschrijven."

Lees hier het complete relaas van Thomas Dujardin.


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© Wonen360.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven