Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Minder winkels in de binnenstad'

Terwijl de winkelmarkt nog niet hersteld is van de coronacrisis, staan steeds meer winkels in de veertig grootste binnensteden leeg. In het eerste kwartaal versnelde het tempo en wachten nu 2.500 winkels op een nieuwe huurder, 8,3% van het totaal. Vooral kleinere plaatsen hebben het zwaar en kampen met 11% leegstand. Een groot deel daarvan staat al langer dan een jaar te huur. Dit blijkt uit het nieuwe winkelmarktrapport van vastgoedadviseur Colliers.

De leegstand loopt nu op door de stijgende kosten voor winkeliers en coronaschulden die moeten worden afbetaald. "Dit leidt tot faillissementen of sluiting van een deel van de winkels. Tegelijkertijd zijn er ondernemers die juist kansen zien, alleen is deze groep een stuk kleiner," zegt winkelvastgoedspecialist Bart van der Meer. "Daarnaast maakt online shoppen het overbodig om op elke hoek van de straat een verkooppunt te hebben. Merken kiezen vaker voor één grote showroom in de belangrijkste winkelstraat van de stad."



Grote verschillen tussen steden
In de vijf grootste stadscentra gaat het een stuk beter dan in andere plaatsen. Toch steeg ook hier de leegstand tot gemiddeld 6,1% met Rotterdam als negatieve uitschieter met 10%. In steden met 70.000 tot 100.000 inwoners heeft inmiddels één op de tien winkels geen huurder. Zij hebben veel concurrentie van grotere steden waar mensen liever een dagje naartoe gaan en wijkwinkelcentra voor dagelijkse boodschappen.

Gemak en verzorging winnaars in veranderende winkelstraat
Het aandeel detailhandel in de binnenstedelijke winkelstraat daalt al jaren. Inmiddels bestaat meer dan de helft van de winkelruimten uit horeca, dienstverlening of cultuur & ontspanning. Het zijn vooral de fastfoodzaken die hard groeien in aantal. In Rotterdam kwamen er vorig jaar maar liefst 34 bij, een stijging van 60%. Met vijf nieuwe vestigingen in Nederlandse binnensteden was Starbucks de snelst groeiende koffieketen. Snel wat eten of drinken wordt nog makkelijker voor de consument.

De groei van zaken in persoonlijke verzorging zet door. Alleen al vorig jaar kwamen er 39 nieuwe tattoo- en piercingshops bij. Ook nagelstudio's, schoonheidssalons en kappers zijn steeds vaker te zien. Het aantal zaken met tweedehandskleding en waar mensen hun elektronische apparaten kunnen laten repareren, zijn daarnaast in opmars. Daarmee lijkt er oog te zijn voor verduurzaming. Kledingwinkels zijn er steeds minder. Afgelopen jaar verdwenen er meer dan 100 en in de afgelopen tien jaar zelfs meer dan 1.000.

Actieve rol gemeente nodig
Ruimte is schaars en daarom kijkt de samenleving steeds kritischer naar ongebruikt vastgoed. De overheid kan met een duidelijke visie, flexibele bestemmingsplannen en gerichte investeringen transformaties aanjagen. Leeuwarden en Eindhoven bestrijden succesvol de leegstand en zijn bereid vastgoed op te kopen en hun binnenstad aantrekkelijker te maken. Het bijbouwen van nieuwe winkels is niet toegestaan, het ombouwen juist wel. Ook in Ede en Almelo gaat het de goede kant op.

"Binnensteden moeten compacter worden met een rijke mix aan functies", vult Bart van der Meer aan. "Niet alleen winkelen, maar meer wonen, werken, diensten, horeca én cultuur. Daar profiteren bewoners, bezoekers, ondernemers, vastgoedeigenaren én gemeenten van."

Bron: Colliers

Publicatiedatum: