Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"De verkoper is verlost van een nare klant"

"Ik heb een geschil met de mensen van A-meubel", schrijft ene Gaby Boshuizen op het internetforum van het televisieprogramma Radar.  "Ik heb op 25 mei jl. een bank gekocht. Deze zou in week 32 geleverd worden. Maar geen bericht van A-meubel. Na bellen en lang wachten kreeg ik te horen dat i.v.m. corona ze vertraging hadden. Het zou week 34 worden. Dit werd week 36, 38 en nu week 40..."

Foto ter illustratie. FOTO Antonio Guillem | Dreamstime.com

"Ik was het wachten meer dan zat", vervolgt zij. "Ik heb geen andere bank en ik leef op mijn keukenstoelen en bed. Ik gebeld dat ik mijn geld terug wilde. Dit kon, maar eerst wilden ze me een leenbank aanbieden. Dit accepteerde ik. Echter ging deze niet door de voordeur. Ik weer gebeld. Er zou een andere bank komen en als dit niet ging zou ik mijn geld terug krijgen. Toegezegd door een medewerker. 2e afspraak gemaakt, kwamen ze met precies dezelfde bank. Wat dus niet paste.

Ik bellen en mailen voor mijn geld terug. Krijg ik een reactie dat ik 30% boete moet betalen als ik annuleer en dat ik niet kosteloos kan annuleren i.v.m. corona. Terwijl op de site staat van wel. En nergens staat vermeld dat ze dat nu niet doen. Wat moet ik nu doen?", vraagt Gaby de lezers. "Ik word nu compleet genegeerd en ben erachter dat er met mij nog vele anderen zijn. Ik wil gewoon mijn bank of geld terug. Wie zit in het zelfde schuitje? Mogen ze zomaar 30% boete eisen i.v.m. corona? En wat zijn mijn rechten?"

Enorme vertragingen
Een lezer met als synoniem NeoDutchio reageert als volgt: "Er zijn meer mensen die met hetzelfde probleem zitten. Menig bank komt uit het buitenland en door corona zijn er enorme vertragingen opgetreden. In Nederland konden wij nog tot op zekere hoogte werken en met de voorraden die er waren konden nog beperkt meubelen gemaakt worden. In vele buitenlanden waren lockdowns en kwam het hele openbare leven tot stilstand. Geen handen om iets te maken en geen leveringen van onderdelen. En die stagnatie moet allemaal ingelopen worden. Minder mensen op de werkvloer en problemen met toeleveringen omdat daar dezelfde problemen spelen.

Is het dus vreemd dat overal vertragingen zijn gekomen? Nee. Is daar, in het algemeen begrip voor? In mijn ogen ook niet voldoende, helaas. U kunt er niets aan doen dat de bank later komt en de verkoper ook niet. Het is een situatie waarin iedereen ongewild in terecht is gekomen.

Heel strak wettelijk gezien kunt u de verkoper wellicht in gebreke stellen en de koop daarna ontbinden, maar wat schiet u daar mee op? Overal moet u wachten op een levering (even de stunters daar gelaten die brandhout verkopen). Het kan een foutje geweest zijn dat ze tot tweemaal dezelfde leenbank hebben proberen te leveren. Wat was hun reactie toen u daarop belde?"

'Verlost van dit nare bedrijf'
Nog dezelfde dag laat Gaby Boshuizen weten dat ze het volledige bedrag terugkrijgt. "Maar met mij zijn er nog vele anderen. Helaas.
(...) Wat mij gelukkig is gelukt, ik ben verlost van dit nare bedrijf.

NeoDutchio neemt het op voor de verkopende partij. "Nee inderdaad, het is de schuld van het nare bedrijf dat ze ook gedupeerd zijn door het coronavirus. En het nare bedrijf heeft geprobeerd u tevreden te maken met een tijdelijke leenbank. En dat nare bedrijf heeft schijnbaar een fout gemaakt om tweemaal dezelfde bank langs te brengen. En dankzij dit nare bedrijf zal u ergens anders een bank moeten gaan kopen en ligt uw bestelling weer onderaan de stapel.
Gezien uw reacties is het eerder andersom, de verkoper is verlost van een nare klant."

Lees hier de complete conversatie.