Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Helft van slaapspeciaalzaken heeft verbeterpunten voor toeleveranciers'

Uit een onderzoek onder slaapspeciaalzaken blijkt dat de helft van de ondernemers verbeterpunten voor leveranciers heeft met betrekking tot het inkoopproces. Van de verbeterpunten die naar voren zijn gekomen zijn aspecten op het gebied van automatisering en digitalisering van informatie- en bestelfaciliteiten frequent genoemd. Jaarlijks verandert het vaste leveranciersbestand van een beddenzaak met zo’n zeven procent.

Aantal leveranciers
Uit het Marketingrapport Slaapspeciaalzaken 2020 van marktdata.nl blijkt dat een gemiddelde slaapspeciaalzaak 20 regelmatige leveranciers heeft ten behoeve van het handelsassortiment. Er is sprake van een regelmatige leverancier als er een bepaalde koopfrequentie is waarbij men het contact met de leverancier niet als eenmalige, incidentele transactie ervaart. Het uitgangspunt is dat een leverancier een “regelmatige leverancier” is indien men ten minste vier keer per jaar een bestelling plaatst. Het aantal verschillende regelmatige leveranciers van handelsartikelen op jaarbasis loopt sterk uiteen onder de slaapspeciaalzaken, waardoor het gemiddelde weinig zegt omdat dat sterk wordt beïnvloed door enkele uitschieters. De mediaan (middelste waarneming) zegt daarom meer over het aantal leveranciers. De mediaan (middelste waarneming) betreft 12 leveranciers. Dat is er één minder dan drie jaar geleden. Een vijfde deel van de slaapspeciaalzaken heeft minder dan 10 regelmatige leveranciers voor handelsproducten. 16 Procent van de winkels heeft 30 of meer regelmatige leveranciers voor het handelsassortiment. De meeste winkels hebben tussen de 10 en 20 regelmatige leveranciers.



Het veranderen van leveranciers

43 procent van de slaapspeciaalzaken heeft het afgelopen jaar geen enkele relatie beëindigd met een regelmatige leverancier. Gemiddeld heeft men het afgelopen jaar van 1,3 regelmatige leveranciers afscheid genomen. Dit komt neer op 6,4 procent van de relaties met regelmatige leveranciers van handelsartikelen. De redenen dat men een relatie heeft beëindigd met een regelmatige leverancier lopen uiteen. Een slechte prijsstelling en condities is in 18 procent van de gevallen het hoofdmotief voor het verbreken van een relatie. Slechte service en/of slecht personeel is het meest voorkomende hoofdmotief en vertegenwoordigt 35 procent van de motieven.

31 Procent van de slaapspeciaalzaken heeft het afgelopen jaar geen enkele nieuwe regelmatige leverancier aangetrokken. Gemiddeld heeft men het afgelopen jaar 1,5 nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken. Dit betekent dat 7,4 procent van het leveranciersbestand van een slaapspeciaalzaak is vernieuwd. De hoofdreden om voor een bepaalde nieuwe leverancier te kiezen is in de meeste gevallen terug te voeren op het assortiment en de prijsstelling.

Verbeterpunten voor toeleveranciers
Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de ondernemers verbeterpunten voor leveranciers heeft met betrekking tot het inkoopproces. Van de verbeterpunten die naar voren zijn gekomen zijn aspecten op het gebied van automatisering en digitalisering van informatie- en bestelfaciliteiten frequent genoemd. De belangrijkste verbeterpunten voor toeleveranciers:
- Sneller leveren.
- Betere voorraad aanhouden en inzichtelijk maken voor de klant (in een B2B online portal).
- Meer geautomatiseerd werken, betere koppelingsmogelijkheden van artikelbestanden, prijslijsten en kassasystemen.
- Alle informatie digitaliseren, digitale facturering.
- Uniformering en digitalisering van het inkoopproces, werken met EDI-codering.
- Eenvoudige en overzichtelijke online bestelfaciliteiten, werken met een dealerportal, B2B portal.
- Betere en tijdige informatievoorziening/terugkoppeling met betrekking tot producten, voorraad, leveringen, levertijden en manco-leveringen, bij voorkeur direct bij het plaatsen van een bestelling.
- Netto prijzen tonen in de webshop en/of het bestelsysteem.
- Lagere minimum afname hanteren.
- Betere ondersteuning van productpromoties richting de klant, het digitaal beschikbaar stellen van promotiemateriaal, marketing ondersteuning en bijdragen aan advertenties.
- Het nakomen van afspraken.
- Betere communicatie.
- Exacte leverweken en levertijden communiceren en deze ook naleven.
 
Leveranciersranglijsten
In het Marketingrapport Slaapspeciaalzaken 2020 worden ranglijsten en marktaandelen van leveranciers getoond. De vermelde leveranciersnamen betreffen spontaan genoemde leveranciers. In de praktijk kan een leverancier een onderdeel zijn van een andere leverancier en kan een ondernemer een merknaam als leverancier noemen. Om geen invloed uit te oefenen op de onderzoeksresultaten zijn derhalve de spontaan genoemde namen gehanteerd. Bij het interpreteren van de gegevens dient men hier rekening mee te houden.

Per productgroep (ledikanten, boxsprings, matrassen, bedtextiel) is gevraagd naar de drie belangrijkste leveranciers, die men spontaan heeft genoemd. Omdat een slaapspeciaalzaak meer leveranciers heeft dan dat men hier kan noemen, zeggen de vermelde percentages derhalve niets over het aandeel winkels dat producten van een bepaalde leverancier of van een bepaald merk verkoopt. Het betreft de, in de ogen van de ondernemer, belangrijkste leveranciers voor zijn winkel. Dat kan betrekking hebben op de omzet of handelsmarge die men behaalt middels de verkoop van producten van de desbetreffende leverancier, maar het kan bijvoorbeeld ook betrekking hebben op het imago van de winkel.

In de ranglijst van leveranciers van ledikanten hebben Van Os, Hasena en Steel & Stockings goede zaken gedaan ten opzichte van de voorgaande editie van het onderzoek. Op het gebied van boxsprings zijn AVEK en Riviera flink gestegen op de ranglijst. Wellington is een opvallende stijger op het gebied van matrassen en Formesse stijgt op de ranglijst van bedtextiel. De volledige ranglijsten tref je in het onderzoeksrapport.

Meer informatie:
Van Es Marketing Services
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR  Almelo
tel 0546 45 66 62
mob 06-24207401
info@marktdata.nl 
www.marktdata.nl  

Bron: Marketingrapport Slaapspeciaalzaken 2020

Publicatiedatum: